I Region Midtjylland foregår en væsentlig del af dialogen om arbejdsrelaterede spørgsmål i MED-systemet. Find referater fra hospitalets centrale MEDudvalg.

Organisering af MEDudvalg på Regionshospitalet Horsens

MED står for medbestemmelse og medindflydelse, og i de forskellige udvalg i MEDsystemet sidder både leder- og medarbejderrepræsentanter.

Hver afdeling har et lokalt MEDudvalg (LMU), hvor sager omkring sikkerhed, arbejdsmiljø, organisering af arbejdet, besparelser, personalepolitikker og lignende typisk diskuteres.

Herudover har hospitalet et HovedMEDudvalg (HMU), der mødes 6 gange om året. Regionen har derudover et overordnet MEDudvalg (RMU), hvor en leder- og ofte også en medarbejderrepræsentant fra hospitalets HMU deltager.

Regionshospitalet Horsens har valgt at anvende MED-systemet, hvor sikkerheds- og samarbejdsspørgsmål behandles i et en-strenget system. Ved at benytte MED som et samlet forum for medarbejderindflydelse, sikkerhed og arbejdsmiljø, sikres det, at der kommer en naturlig sammenhæng og dialog om de emner, der tilsammen har stor indflydelse på den enkeltes arbejdssituation. Desuden styrkes arbejdet med arbejdsmiljøet, da det er højt prioriteret konstant at efterleve arbejdsmiljølovens bestemmelser som minimumsstandarder.

Information skal ske på så tidligt et tidspunkt, at der bliver gode muligheder for en grundig drøftelse og på en måde, så medarbejderrepræsentanternes synspunkter og forslag kan indgå i grundlaget for ledelsens og politikernes beslutninger. Der skal ske en koordinering mellem Regions-MEDudvalget, Hoved-MEDudvalget og Lokal-MEDudvalgene, så informationer og informationsveje mellem udvalgene er tydelige og tilgængelige.

I Hoved-MEDudvalget ønsker vi at arbejde med, for hospitalet, væsentlige overordnede emner og problemstillinger såsom kulturen på arbejdspladsen, arbejdsglæde, arbejdsmiljø, faglig udvikling, rekruttering og fastholdelse af kompetente medarbejdere – alt sammen til glæde og gavn for patienter, borgere og ansatte.

Referater

Referat
til
mødet i RHH HMU
den 6. februar 2025 kl. 12:00
i Den Blå Sal

Ordstyrer: Radiograf Henrik Michael Jørgensen


Sagnr.: 1-00-7-25

1. Deltagere (3 minutter)

Beslutning

Deltagere i mødet:

Sygeplejefaglig direktør Mette Ringtved – MR

Lægefaglig direktør Kim Houlind – KH

HR-chef Lene Krag – LKR

Chefterapeut Rikke Møller Jensen – RMJ

Ledende overlæge Lise Svenningsen – LS

Chefsygeplejerske Sira Skibsholt – SS

Cheflæge Else Marie Vestergaard

Oversygeplejerske Caroline Riis Mågård – CRM

Social- og sundhedsassistent Liselotte Svane Pedersen (næstformand) – LSP

Sygeplejerske Randi Hvarregaard Pedersen – RHP

Radiograf Henrik Michael Jørgensen – HMJ

Bioanalytiker Annet Holdesen Vind – AHV

Ergoterapeut Anne-Marie Sigh – AMS

Læge Ronja Leth Larsen – RLL

Lægesekretær Frederikke Dannemann Lydiksen – FDL

Bioanalytiker Susanne Flensborg Jørgensen – SFJ

HR-konsulent Marie Kjær Sørensen (referent) – MKS


Afbud fra:

Hospitalsdirektør Henning Voss (formand)

Chefradiograf Louise Duedahl

Serviceassistent Søren Brøgger

Sygeplejerske Jannie Covarrubias


Formandskabet byder varmt velkommen til Kim Houlind, der netop er tiltrådt som hospitalets nye lægefaglig direktør.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-7-25

2. Referat fra HMU-møde (2 minutter)

Administrationen indstiller,

at HMU godkender referatet fra møde i HMU den 10. december 2025.

Beslutning

Godkendes uden bemærkninger til indholdet.


KH foreslår, at referatet fra det seneste møde vedlægges, så det er let for deltagerne at finde. Forslaget tages med tilbage og drøftes i formandskabet.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-7-25

3. Planlægning af HMU seminar 2025 (15 minutter)

Administrationen indstiller,

at HMU drøfter planlægning af døgnseminar 2025, herunder nedsættelse af planlægningsgruppe og forslag til tema.

Sagsfremstilling

Der planlægges med afholdelse af HMU døgnseminar den 9. og 10. september.


Det foreslås, at døgnseminaret gennemføres i lighed med tidligere år, hvor deltagerkredsen er HMU repræsentanter og suppleanter. Der planlægges med temadrøftelser på førstedagen (9. september) afsluttende med middag. Herefter tager suppleanterne hjem, mens HMU repræsentanter kan blive og overnatte. Dag 2 afholdes der ordinært møde og afsluttes med frokost.


Overordnet tema for døgnseminaret

Formandskabet har haft en indledende dialog om mulige temaer. Eksempler på temaer er sundhedsstruktur og fleksibilitet. Der er desuden modtaget forslag om 'anvendelse af teknologi/kunstig intelligens' som tema.


Et andet formål med seminaret, end det rent faglige, er det relationelle og sammenhængskraften i HMU. Det er vigtigt for at få et godt afsæt for det kommende HMU arbejde, hvor der potentielt er flere nye medlemmer efter valget i 1. kvartal i indeværende år.


Planlægningsgruppe

Der nedsættes en gruppe med henblik på planlægning af døgnseminaret. Foruden formandskabet indgår HR-chef Lene Krag og HR-konsulent Marie Kjær Sørensen i planlægningsgruppen. Derudover skal der udpeges 2 medarbejderrepræsentanter og evt. 1 ledelsesrepræsentant til arbejdet. Planlægningsgruppen mødes 2-3 gange frem mod afholdelse af seminar.

Beslutning

MR gennemgår de overordnede rammer for dag 1 og 2 på døgnseminaret. Rammerne er tænkt i lighed med tidligere år. MKS fortæller, at Knudhule Badehotel er forhåndsreserveret til døgnseminaret.


MR beder medarbejdersiden om at udpege to repræsentanter til planlægningsgruppen. Der gives besked, når valget til HMU er gennemført ultimo februar.


HMU drøfter herefter forslag til temaer til døgnseminaret, som planlægningsgruppen efterfølgende kan kvalificere yderligere:

  • Forebyggelse af mental slitage (det sunde psykiske arbejdsmiljø). Tale ind i, hvordan vi sikrer restitution, pauser osv. i løbet af arbejdsdagen.
  • Sundhedsstrukturreformen bliver hovedoverskriften for den kommende tid: Derfor et relevant emne. Kan være det overordnede tema for dagen og så er der måske nogle flere ben, som man kan se på i den forbindelse (teknologi, fleksibilitet, arbejdsmiljø etc.).
    • Opgaveløsning på tværs; hvordan kan vi lykkes med det?
    • MED-organiseringen med en ny gruppe af kollegaer.
  • Fleksibilitet både in house (på tværs af afdelinger) og for individet.
  • AI og teknologi er meget vigtigt, og det er vigtigt at komme med på bølgen. Det kan være med til at aflaste os i hverdagen.
  • Visioner for hospitalet: Hvilken retning ønsker vi at bevæge os i fx de næste ti år?
  • Evt. ”Vælg klogt”
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-7-25

4. Håndtering af personoplysninger på de sociale medier med særligt fokus på medarbejdernes egne profiler (10 minutter)

Administrationen indstiller,

at HMU tager orienteringen om reglerne for håndtering af personoplysninger på de sociale medier til efterretning.

Sagsfremstilling

Der er i øjeblikket stor bevågenhed i forhold til håndtering af personoplysninger på de sociale medier. Det gælder både i forhold til virksomhedsprofilerne (hospitalets, afdelingernes og afsnittenes profiler) og medarbejdernes egen brug af sociale medier som kommunikationskanal.


Regionen, herunder Region Midtjyllands Styregruppe for Informationssikkerhed, under Informationssikkerhedsudvalget, har derfor skærpet sit fokus på brugen af sociale medier, og anerkendt, at der både er behov for mere oplysning og lokal debat om brug af

sociale medier som kommunikationskanal.


I forhold til virksomhedsprofilerne (hospitalets, afdelingernes og afsnittenes profiler), hvor Region Midtjylland er dataansvarlig, så har regionen netop publiceret en retningslinje for området.


Den nye retningslinje slår i korte træk fast, at:


  • Vi fortsat skal være påpasselige med ikke at publicere personoplysninger af patienter på sociale medier uden gyldigt samtykke.
  • Det som udgangspunkt ikke er tilladt at bringe personoplysninger (herunder billedmateriale) om patienter på sociale medier – også selvom, der er indhentet skriftligt samtykke.
  • Et samtykke altid skal være frivilligt og gyldigt (om borgeren er i et behandlingsforløb og/eller et afhængighedsforhold til regionen).
  • Det i ’visse tilfælde kan være muligt at publicere personoplysninger, når der er indhentet skriftligt samtykke’.


I tillæg til den nye regionale retningslinje, så har hospitalsledelsen besluttet, at 'Kodeks for sociale medier, Regionshospitalet Horsens' fra maj 2024 fortsat er gældende som lokal tilføjelse. Det betyder, at vi som hospital fastholder et forbud mod at publicere personoplysninger i form af fotos og videoer af patienter på hospitalets, afdelingernes og afsnittenes sociale medie-profiler.


Beslutningen er bl.a. taget ud fra det hensyn, at hospitalets bidragydere til SoMe-indhold fortsat kunne fokusere på at producere godt indhold og ikke på løbende at dokumentere samtykker og gennemgå gamle opslag for sletning af fotos og video med personoplsyninger. Det kræver det nemlig, hvis man skal publicere et opslag med personoplysninger jf. den nye retningslinje. Endvidere har vi her på RH Horsens siden Datatilsynets afgørelse i november 2023, hvor AUH modtog alvorlig kritik for anvendelse af billeder med personoplysninger, haft et forbud på mod brug af billeder og video med patienter, og det har i praksis vist sig - i langt de fleste tilfælde - at være muligt at finde gode alternativer til patientfotos. Derfor ændrer vi ikke praksis.


Det er dog jf. kodeks'et fortsat muligt at bringe billeder og video, der viser et udsnit af patienten (fx. en babyfod, en hånd, en arm), hvis patienten ikke er identificerbar og har givet skr. samtykke, og den tilhørende tekst ikke indeholder yderligere personoplysninger.


I forhold til medarbejdernes (sundhedsansattes) egen brug af sociale medier, så er det også vigtigt at kende til grænsen for, hvad der er hensigtsmæssigt og lovligt at publicere på medarbejdernes egne sociale medier, og hvad man som ansat må vidergive af oplysninger om patienter i grupper, kommentarer og debatter. Regionens Styregruppe for informationssikkerhed har derfor igangsat en awareness-kampagne med bl.a. mail og en powerpoint-præsentationen (begge vedhæftet), der uddyber de væsentligste pointer ud fra hensynet til både tavshedspligt og databeskyttelse.


De vigtigste opmærksomhedspunkter i forhold til at sikre vores medarbejdere bedst muligt er:


  • Følsomme personoplysninger, herunder fotos og videoer af patienter, må aldrig deles hverken på åbne profiler eller i lukkede grupper som fx på Messenger. En beskedtråd i Messenger er altså ikke en sikker kanal.
  • Samtykke fra patienter kan som udgangspunkt ikke bruges som grundlag for deling af personoplysninger som fx. et foto, da en patient i behandling er i en sårbar position og kan føle sig presset til at afgive samtykket.
  • Det er meget svært at sikre patienter fuld anonymitet. Som sundhedsansatte skal vi derfor altid undgå at videregive personlysninger om en patient i et aktuelt behandlingsforløb - på de sociale medier.


I powerpointen gennemgåes det også, hvordan et brud på persondatasikkerheden skal håndteres.

Beslutning

De sociale medier kan være vanskelige at agere i. Både når man bruger sociale medier i forhold til virksomhedsprofiler og når man benytter dem som privatperson. Det er vigtigt at huske tavshedspligten i alt, hvad vi gør.


Der er netop udsendt en ny retningslinje for brug af sociale medier i Region Midtjylland, der kommer med en række administrative og juridiske krav fx i forhold til brug af billeder, herunder hvor længe materialet må være tilgængeligt på siderne. Hospitalsledelsen har samtidig valgt at fastholde RH Horsens’ eget kodeks for brug af sociale medier, der bl.a. indeholder et forbud mod at publicere personoplysninger i form af fotos og videoer af patienter på hospitalets, afdelingernes og afsnittenes sociale medie-profiler. Det bidrager også til, at vi bruger tiden rigtigt og fx ikke skal bruge tid på at holde øje med, hvor længe et billede har været på de sociale medier og skal pilles ned igen.


Tavshedspligten gælder selvfølgelig også på personalets private sociale medier. Her må man heller ikke bruge patienthenførbart materiale. Heller ikke i form af beskrivelser sammen med et anonymiseret billede. Man må IKKE dele billeder, der gør det muligt for andre at genkende patienten (tatovering, modermærke, speciel gips etc.).


Retningslinjerne er til for personalets eget bedste, så man ikke uforvarende kommer i uføre.


Alle opfordres til at læse sagsfremstillingen godt igennem: Henvis til retningslinjen og Kommunikationsenheden ved tvivl eller spørgsmål.


Når patienterne tager billeder af medarbejdere

I forlængelse af bemærkningerne/bekymringerne på seneste møde i forhold til patienter, der tager billeder af personalet, har Administrationen været i dialog med Koncern Kommunikation. Der er ikke så meget lovstof at stå på i forhold til et forbud. Generelt skal offentlige ansatte finde sig i mere. Men der er dialog om, hvordan man positivt kan kommunikere på en måde, så det lettere undgås. Fokus er på den gode tone – og til at lægge mobilen væk.

MR forventer at kunne orientere mere om det på et kommende møde, hvor man forhåbentlig også er nået videre med det regionalt. Forventeligt dagsordensættes emnet på RMU i april. Herefter kan HMU drøfte, hvordan der arbejdes med det på hospitalet.


CRM henleder opmærksomheden på, at der måske er nogle afdelinger, der har brug for noget særlig støtte og vejledning, fordi det der er mere ”naturligt” at tage billeder etc. end andre steder på hospitalet. Fødeafdelingen nævnes som eksempel.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-7-25

5. Sidste nyt fra huset (15 minutter)

Administrationen Indstiller,

at HMU drøfter status i huset.

Sagsfremstilling

Hospitalsledelsen og næstformand Liselotte Svane Pedersen orienterer, som oplæg til drøftelse, om den nuværende situation i huset, herunder eventuelle opmærksomheder og tiltag, der er gjort siden sidst.

Beslutning

Medarbejdersiden orienterer om, at der alt i alt har været god ro og orden. Men der er alligevel nogle ting, der fylder lidt, fx selvstændiggørelsen af Hjertemedicin.


Medarbejdersiden videregiver en bekymring over normeringerne: Der opleves et stort pres på afdelingerne, hvilket giver anledning til at spørge, om normeringen er mindre på RH Horsens end andre steder? Hvordan kan man se, hvordan normeringen skal være? Og er det noget, man kan se på? MR italesætter, at tidligere forsøg på dette viser, at det er meget svært at sammenligne, fordi vi har organiseret os forskelligt på hospitalerne, men hvis vi alligevel gør det efter bedste evne, så er normeringerne nogenlunde ens på tværs af enhederne. Der pågår et projekt i RH Gødstrup, hvor man forsøger at finde kriterier m.v. at sammenligne på baggrund af. Men det er en meget stor drøftelse, som ikke kun vil handle om normeringen, men også vil kunne handle om, hvorvidt bemandingen er den rigtige i løbet af dagen.

LKR italesætter, at det er vigtigt, at vi gør op med os selv, hvad vi gerne vil have ud af det og efterfølgende gøre ved det, som en analyse eventuelt viser. MR tilføjer, at det bør handle om at sikre det gode arbejdsmiljø i vores egen dagligdag frem for en bekræftelse af, at vi måske har mere travlt end andre. Vi skal outperforme i forhold til os selv – ikke i forhold til andre.

CRM foreslår, at det måske snarere er kompleksiteten, der presser personalet, end det er normeringerne. Se på, hvordan vi bliver klædt på til at håndtere det? LSP supplerer med, at kompleksitet kan tænkes på flere måder. Måske skal vi have fokus på, hvordan vi kan fungere i egen kompleksitet – og samtidig have forståelse for andres kompleksitet? RMJ fortæller, at der i mellemledernetværket er fokus på trivsel og det at lede ind i det komplekse.

RHP fortæller afslutningsvis, at italesættelsen af bekymringen er et forsøg på en ny, bedre måde at snakke om det på end tidligere. Hvordan kan vi komme ud over den følelse af, at personalet har travlt, og at arbejdet er ”tungt” og komplekst?


Der italesættes desuden en generel bekymring fra de yngre læger i forhold til antallet af introduktionsstillinger. En landsdækkende udfordring, hvor det i stigende grad bliver vanskeligere at få en introduktionsstilling. KH bekræfter, at udfordringen er reel. Der bliver optaget flere på medicinstudiet uden at antallet af videreuddannelsesstillinger øges tilsvarende. Der bliver derfor en øget konkurrence.


RLL fremlægger desuden en bekymring for håndsektoren på Ortopædkirurgi. Uddannelsen er udfordret, fordi der mangler håndkirurgiske speciallæger. Klinikken varetages af de yngre læger – og i takt med, at der sker udskiftning i gruppen, opleves der i stigende grad manglende kompetencer til at løse opgaven, hvilket gør dem utrygge. MR fortæller, at der arbejdes på en mere robust håndsektor i Ortopædkirurgi på sigt - og på gode løsninger i overgangsperioden. Birgitte Bigom Nielsen er i dialog med flere håndkirurger om delvis tilknytning til afdelingen i en tidsbegrænset periode.


HMU drøfter desuden udfordringer med nok uniformer til alle. Antalsmæssigt er der nok, men det opleves, at der er kollegaer i huset, der tager en stor bunke og gemmer til senere, hvilket medfører, at der ikke er nok til andre. Det mindsker cirkulationen – og giver udfordringer i forhold til MidtVasks opgørelse af, hvilke uniformer, der bruges mest (og som eventuelt mangler). Her kan man også se, at meget af tøjet ikke er i cirkulation, men måske ligger i bunden af et skab. HMU er enige om, at det er vigtigt at kommunikere om, at man ikke bør tage mere tøj end man skal bruge her og nu – af hensyn til kollegaerne. Det kan være i form af kommunikation på infoskærme i huset, italesættelse i LMU og på personalemøder, ved introduktion af nye medarbejdere i afdelingerne etc.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-7-25

6. Nyt fra Regions-MEDudvalget og koncernledelsen (10 minutter)

Administrationen indstiller,

at HMU tager orienteringen til efterretning.

Sagsfremstilling

Hospitalsledelsen orienterer om nyt fra koncernledelsen.


Der har ikke været afholdt RMU-møde siden seneste møde i HMU. Første møde i RMU i 2025 er den 21. marts.

Beslutning

FDL, LKR og MKS deltog sammen med hospitalsdirektør Henning Voss i Danske Regioners dialogkonference ’Sammen om udvikling af de regionale arbejdspladser’ den 10. januar 2025. Konferencen blev afholdt på baggrund af aftale mellem Danske Regioner og de faglige organisationer om at styrke det fælles arbejde ,ed at udvikle de regionale arbejdspladser. Parterne har sammen peget på fem indsatsområder:

  1. God tilrettelæggelse af arbejdet
  2. Fælles om opgaverne
  3. Skabelse af en fuldtidskultur
  4. Sundt arbejdsmiljø og lavt sygefravær
  5. Faglighed og frisættelse


Dagen var tilrettelagt med dels virtuelle oplæg, lokale fysiske drøftelser i regionerne og fælles opsamling. I Region Midtjylland var fokus i gruppedrøftelserne på tre overordnede temaer: Sammen om opgaven, fleksibilitet og sammen om en fuldtidskultur. Generelt var der gode drøftelser, men outputtet var nok mest i form af inspiration og ikke noget generelt.


Der er ikke nyt at orientere om fra koncernledelsen

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-7-25

7. Anbefalinger fra det politiske 'Udvalg for Personale' (60 minutter)

Administrationen indstiller,

at HMU drøfter forslag til konkrete tiltag for at tilknytte seniorer længere tid på RH Horsens.
at HMU beder LMU'erne om at drøfte tiltag for at fastholde seniorer i egen afdeling.

Sagsfremstilling

Det særlige udvalg for personale, som er nedsat af regionsrådet, har udarbejdet en afrapportering fra udvalgets første tid, som bl.a. indeholder en række anbefalinger, der sigter mod at bidrage til at sikre tilstrækkeligt personale nu og i fremtiden. Anbefalingerne blev i september godkendt af regionsrådet, og de omhandler flere temaer, der også tidligere er drøftet i MED-systemet. Vedlagt punktet er henvendelse til HMU-formandskaberne samt plancher om udvalgets arbejde og anbefalinger. Opmærksomheden henledes særligt på de internt rettede anbefalinger målrettet ledelses- og MEDsystemet (planche 8-11).


HMU formandskabet har drøftet de forskellige elementer i afrapporteringen og ønsker at drøfte disse over flere møder i HMU, så fokus kun er på én anbefaling ad gangen. I første omgang tages hul på drøftelsen vedrørende fortsat tilknytning af seniorer, idet ét af hovedbudskaberne er, at en stor andel af seniorer gerne vil fortsætte med at arbejde i et eller andet omfang fremfor/supplerende til pension/efterløn.


Survey om seniorer

Survey om seniorer, som også tidligere er drøftet i HMU, viser, at over 80 % af medarbejdere på 60+ år signalerer interesse for at forsætte i sit job, hvis der kan tages individuelle hensyn til fx ønsker om arbejdstider og deltid. "Udvalg for Personale" peger på:

  • Ledere og kolleger anerkender og signalerer ønsker om seniorers fortsatte tilknytning
  • Vigtigt med dialog fx ved udviklingssamtale/MUS
  • Indflydelse på arbejdstid, jobindhold og mulighed for deltid er vigtigt for mange
  • Eventuelt mulighed at blive vikar i ”egen” afdeling


Dialog i MED

Udgangspunktet for anbefalingerne fra "Udvalg for Personale" handler, som nævnt ovenfor, om at sikre tilstrækkeligt personale nu og i fremtiden. Selvom RH Horsens lige nu er bedre rustet på arbejdskraft end for kort tid siden, er det vigtigt at arbejde videre med at øge arbejdskraften for at sikre sundhedsvæsnet som helhed på den lidt længere bane. HMU bedes derfor drøfte:


  • Har vi på RH Horsens gang i nogle nye og gode tiltag, som kan pege ind i det, som "Udvalg for Personale" adresserer?
  • Er der forslag til nye tiltag?
  • Kan og vil HMU beslutte konkrete tiltag på området?


Formandskabet foreslår, at HMU beder LMU'erne drøfte, hvorledes der kan arbejdes med fortsat tilknytning af seniorer i afdelingen, herunder nuværende indsatser og forslag til fremtidige indsatser. HMU bedes derfor også drøfte, hvordan en ramme for drøftelserne i LMU kan tage sig ud: Hjælpespørgsmål, tilbagerapportering til HMU etc.

Beslutning

Det politisk nedsatte Udvalg for Personale beskæftiger sig med, hvordan det sikres, at Region Midtjylland bliver ved med at være en attraktiv arbejdsplads med personale i god trivsel. Udvalget har afdækket og fremlagt fem potentialer; nogle er knyttet mod samarbejdspartnere eksternt mens andre er knyttet mod det interne ledelses- og MED-system.


HMU formandskabet har aftalt, at der drøftes ét tema fra afdækningen pr. møde. På dagens møde er fokus på tilknytning af seniorer i længere tid.


Tilbagemelding fra gruppedrøftelser

HMU drøfter spørgsmålene fra sagsfremstillingen i grupper af 4.

  1. Give dialogen på MUS en mere tydelig plads. Samtidig bør man overveje, om den gruppe af seniorer, som vi har nu, er tilbageholdende og måske ikke vil bede om individuelle hensyn ud fra et særligt hensyn til fællesskabet. Der ligger derfor et kulturarbejde foran os i forhold til, at det ikke vil opleves uretfærdigt. Transparens er et nøgleord i den forbindelse.
  2. Får vi mon taget dialogen på MUS? Kan man arbejde med en form for påmindelser til lederen om, at man har en medarbejder på X antal år og at man bør tage en drøftelse om vilkår, behov og muligheder med vedkommende?
    Hvordan får vi alting til at gå op i en højere enhed, når der kan være mange hensyn at tage i en afdeling? Hvordan fastholder vi kompetencerne? Arbejde med kulturen om seniortid og seniorvilkår i en afdeling og opveje det i forhold til andre ønsker om fleksibilitet etc.
  3. Gode muligheder for seniorer, men glemmer vi at bruge det? Forslag om at sende et brev til medarbejderen, der gør opmærksom på, at man har mulighed for en seniorsamtale. Seniorfyraftensmøde er en anden kommunikationskanal.
    Der nævnes ligeledes fastholdelsestillæg til seniorer (prøvehandling DSR), som en måde at tilknytte seniorerne i længere tid.
  4. Informationskampagne. Gad vide, hvad seniorerne egentlig selv synes? Kan vi trække noget data ud for seniorerne i Horsens fra det regionale survey, så vi arbejder mere databaseret? Hvad efterspørger de?


HMU enes om, at spørgsmålet om seniorvilkår er en del af en bredere drøftelse, hvorfor man ikke ønsker at tage konkrete beslutninger på området på nærværende møde. Det aftales, at man vender tilbage til emnet, når øvrige emner fra Udvalg for Personale har været drøftet. Følgende blev dog nævnt som en mulighed:

  • Understøtte ledelsessystemet til at tage drøftelsen (inspireret af potentialesamtaler): hvad motiverer dig; hvad bidrager til din trivsel, så du har lyst til at blive her? Tage hul på drøftelsen omkring de 60 år.
  • Information/påmindelser til medarbejder og leder, når medarbejderen når en specifik alder om seniorsamtale.


I lighed med ovenstående besluttes det ligeledes at vente med at give LMU’erne til opgave at drøfte emnet til andre emner fra Udvalg for Personale har været drøftet. Men når det skal drøftes, har HMU følgende opmærksomheder:

  • Vigtigt at finde balance mellem individuelle aftaler og overordnede hensyn, og at der skabes plads til forskellige behov i afdelingerne.
  • Det foreslås at genbruge spørgsmålene fra HMU som grundlag for LMU’s drøftelser. LMU’erne bør sikre, at emnet udbredes til afsnittene (fx via personalemøder).
  • Drøftelserne bør tage udgangspunkt i, hvad der allerede er gjort for at fastholde seniorernes kompetencer i afdelingen. Fokus bør være på at understøtte og videreudvikle eksisterende initiativer.
  • Der skal sikres en opsamling på LMU’s drøftelser for at skabe et samlet overblik. Livsfasepolitikken kan bruges parallelt til arbejdet med seniorers tilknytning.
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-7-25

8. Økonomi og aktivitet (10 minutter)

Administrationen indstiller,

at HMU tager orienteringen til efterretning.

Sagsfremstilling

Hospitalsledelsen orienterer om hospitalets økonomiske situation, herunder årsresultatet for 2024.

Beslutning

Det er væsentligt mere positivt at fremlægge hospitalets økonomi end på samme tid sidste år. RH Horsens er endt i et meget flot resultat, hvilket kun er lykkedes, fordi alle har lagt kræfter i det. MR giver derfor indledningsvist en stor anerkendelse til medarbejdere og ledere på hospitalet.


Regnskab 2024 for RH Horsens

I det bogførte regnskab for RH Horsens, er hospitalet kommet ud med 25,1 mio. kr. Som altid sker der nogle korrektioner efter at regnskabet er lukket, som betyder at vores korrigerede regnskab bliver lidt anderledes. Det er fx afregninger, der er afhængige af aktiviteter/udgifter i hele 2024 (fx diabetesteknologi og medicin). Når der er taget højde for disse korrektioner er mindreforbruget på 22,9 mio. kr.

Noget af mindreforbruget er engangspenge. Det er altså ikke alt sammen noget, vi kan tage med ind i 2025.


Det, som vi skal være særligt glade for, er, at afdelingerne samlet set er tæt på et 0; det er inkl. afvikling af gæld fra sidste år. På den store klinge er det afgørende for, at vi har en sund og robust økonomi på sigt. Overforbrug i Bedøvelse, Operation og Intensiv og i Ortopædkirurgi er særligt knyttet til udgiften til privathospitaler: Det er altafgørende, at det kommer i balance inden for afdelingernes egne budgetter.


Der er desuden mindreforbrug både i residualrammen og i de centrale puljer.


Overførselssager internt og regionalt

Budgethåndbogen RH Horsens: Over- og underskud på puljer og afdelingsbudgetter overføres automatisk til efterfølgende regnskabsår. Der kan være konkrete forhold, der gør at hospitalsledelsen beslutter at afvige fra budgethåndbogen. Det handler om at tage nogle kloge beslutninger i forhold til at give afdelingerne de bedste forudsætninger for at kunne lykkes i kommende budgetår. Men der er mange hensyn og prioriteringer.


Tilsvarende sker regionalt. Men ikke nødvendigvis overførsel til 2025, men måske over 2-3 år for at balancere regionens økonomi.


Lidt om 2025

RH Horsens står et godt sted. Vi skal fortsætte den gode linje ind i 2025: En robust økonomi giver mulighed for at være proaktiv. Samtidig skal vi have en opmærksomhed på, at fremtidens investeringer går til det nære sundhedsarbejde og dermed formentlig ikke til hospitalernes egen prioritering.


HMU spørger ind til, om det flotte resultat også er udtryk for, at aktiviteten er gået ned? Der kan være flere forklaringer, og det er måske én, men det er også udtryk for, at stillingerne rundt omkring på hospitalet er besat, så vi bruger væsentlig færre penge på dyrere løsninger i form af vikarer, FEA etc.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-10-100-12-24

9. Instruks for samarbejde med kandidater ifm. regionsrådsvalg (5 minutter)

Administrationen indstiller,

at HMU tager opmærksomhedspunkterne vedr. samarbejde med kandidater i forbindelse med valg til Regionsrådet til efterretning.

Sagsfremstilling

Den 18. november 2025 er der valg til både Regionsrådet og byrådene. Regionssekretariatet har derfor udarbejdet notatet ’Samarbejde med kandidater ved regionalvalg’ (vedhæftet).


Notatet sætter rammerne for, hvordan vi i valgperioden samarbejder med opstillede kandidater, og det bygger på to grundlæggende principper om dels at sikre ens behandling af alle kandidater og kandidatlister i perioden, og dels at samarbejdet i form af fx. vælgermøder, besøg og distribution af valgmaterialer ikke må forstyrre det daglige arbejde på hospitalet.


De vigtigste opmærksomhedspunkter er oplistet nedenfor, og ellers kan Kommunikationsenheden eller Ledelsessekretariatet kontaktes for spørgsmål og eventuel uddybning.


Regionsrådsvalg 2025:


Valgmateriale
Valgmateriale som plakater og foldere må kun distribueres internt på hospitalet ifm. en konkret valgaktivitet som fx et vælgermøde. Ellers ikke.
Udendørs må valgmaterialer godt distribueres (fx foldere), og der må også optages film. Dog må valgplakater ikke opsættes på hospitalets område (kun hvis der er tale om fx private fællesveje).


Lokaler til valgaktiviteter

Vi kan blive spurgt, om vi vil låne lokaler ud til valgaktiviteter som fx vælgermøder. Det afgør Hospitalsledelsen, og Regionssekretariatet orienteres om møderne på forhånd. Typisk er regionen selv vært ved mindst et vælgermøde her på hospitalet.


Udlevering af informationer
Opstillede kandidater kan efterspørge information om hospitalet. Vi må udlevere eksisterende og allerede tilgængelig information fx via hjemmesiden. Der må ikke udarbejdes nyt materiale tilpasset specifikke ønsker, og som skal indgå i valgkampen.


Brug af fotos og film
Hospitalets (og afdelingernes) fotos, film og videoer må ikke bruges til valgformål. Og vi må heller ikke hjælpe med at producere nyt i valgperioden (fx tage et billede ved et besøg, hvis det skal bruges i valgkampen).


Besøg af kandidater
Vi kan blive kontaktet af kandidater, som ønsker at besøge hospitalet i perioden. Hvis der er tale om nuværende regionsrådsmedlemmer, så skal henvendelsen gå igennem regionsrådsformanden. Hospitalsledelsen afgør herefter, om besøget kan finde sted.

Regionssekretariatet skal som udgangspunkt kontaktes inden besøget bl.a. med henblik på at afklare, om Regionsrådet skal være repræsenteret ved det samme besøg. De vil også gerne informeres om forventet pressebevågenhed.


Når en medarbejder stiller op
Hvis en medarbejder på hospitalet vælger at opstille, er det vigtigt, at vedkommende optræder som ’sig selv’ og ikke kan forveksles som repræsentant for hospitalet/regionen. Kandidaten bør derfor ikke optræde i fx kittel, med RM-navneskilt osv. ved fx vælgermøder og i medierne.

Beslutning

MR understreger, at hvis man kontaktes direkte af kommunal- og regionsrådskandidater, så kontakt kommunikationschef Mette Vestergaard Rasmussen. Lav ikke aftalerne selv.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-7-25

10. Eventuelt og kommunikation fra mødet (10 minutter)

Administrationen ndstiller,

at HMU drøfter emner til eventuelt.
at HMU beslutter, hvilke emner, der skal kommunikeres fra mødet.

Beslutning

Ingen emner til ’Eventuelt’.


Kommunikation fra mødet:

  • Økonomi: HMU fik en orientering om det positive årsregnskab for RH Horsens i 2024, hvor hospitalet kommer ud med et mindreforbrug på 22,9 mio. kr. Hospitalsledelsen sendte en stor anerkendelse til ledere og medarbejdere for deres indsats for at hospitalet er nået så flot i mål.
  • Seniorsamtaler og -vilkår: Med udgangspunkt i anbefalingerne fra det politiske ’Udvalg for personale’, drøftede HMU, hvordan vi kan give seniore medarbejdere til at fortsætte længere tid på arbejdspladsen. Drøftelsen var den første af flere, som HMU kommer til at have om fleksibilitet og muligheder for medarbejdere på RH Horsens.
  • Uniformer: HMU giver en samlet opfordring til alle kollegaer på hospitalet om, at man kun tager de uniformsdele, som man skal bruge på dagen, og ikke tager en bunke med til fx hele ugen. På den måde sikres det, at der er uniformer nok til alle, cirkulationen opretholdes og MidtVask vil bedre kunne vurdere, om der er uniformsdele eller bestemte størrelser, som der mangler.


Sidste møde i nuværende HMU. Tak til de medlemmer, som måske ikke stiller op eller genvælges igen. En særlig tak til Liselotte Svane Pedersen for tiden som næstformand i HMU.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-7-25

11. Kommende møder

Sagsfremstilling

Næste møde i HMU afholdes den 7. april 2025, og her vil en repræsentant fra ledersiden være ordstyrer.


Punkter til kommende møder:

  • Årlig sygefraværsdrøftelse
  • Onboarding-konceptet

Beslutning

Ingen bemærkninger

Tilbage til toppen

Kontakt

Marie Kjær Sørensen
Tlf. +45 78 42 50 86
E-mail: Marie.Soerensen@horsens.rm.dk