HovedMEDudvalg
I Region Midtjylland foregår en væsentlig del af dialogen om arbejdsrelaterede spørgsmål i MED-systemet. Find referater fra hospitalets centrale MEDudvalg.
Organisering af MEDudvalg på Regionshospitalet Horsens
MED står for medbestemmelse og medindflydelse, og i de forskellige udvalg i MEDsystemet sidder både leder- og medarbejderrepræsentanter.
Hver afdeling har et lokalt MEDudvalg (LMU), hvor sager omkring sikkerhed, arbejdsmiljø, organisering af arbejdet, besparelser, personalepolitikker og lignende typisk diskuteres.
Herudover har hospitalet et HovedMEDudvalg (HMU), der mødes 6 gange om året. Regionen har derudover et overordnet MEDudvalg (RMU), hvor en leder- og ofte også en medarbejderrepræsentant fra hospitalets HMU deltager.
Regionshospitalet Horsens har valgt at anvende MED-systemet, hvor sikkerheds- og samarbejdsspørgsmål behandles i et en-strenget system. Ved at benytte MED som et samlet forum for medarbejderindflydelse, sikkerhed og arbejdsmiljø, sikres det, at der kommer en naturlig sammenhæng og dialog om de emner, der tilsammen har stor indflydelse på den enkeltes arbejdssituation. Desuden styrkes arbejdet med arbejdsmiljøet, da det er højt prioriteret konstant at efterleve arbejdsmiljølovens bestemmelser som minimumsstandarder.
Information skal ske på så tidligt et tidspunkt, at der bliver gode muligheder for en grundig drøftelse og på en måde, så medarbejderrepræsentanternes synspunkter og forslag kan indgå i grundlaget for ledelsens og politikernes beslutninger. Der skal ske en koordinering mellem Regions-MEDudvalget, Hoved-MEDudvalget og Lokal-MEDudvalgene, så informationer og informationsveje mellem udvalgene er tydelige og tilgængelige.
I Hoved-MEDudvalget ønsker vi at arbejde med, for hospitalet, væsentlige overordnede emner og problemstillinger såsom kulturen på arbejdspladsen, arbejdsglæde, arbejdsmiljø, faglig udvikling, rekruttering og fastholdelse af kompetente medarbejdere – alt sammen til glæde og gavn for patienter, borgere og ansatte.
Referater
til
mødet i
den 6. februar 2025 kl. 12:00
i Den Blå Sal
Ordstyrer: Radiograf Henrik Michael Jørgensen
1. Deltagere (3 minutter)
Beslutning
Deltagere i mødet:
Sygeplejefaglig direktør Mette Ringtved – MR
Lægefaglig direktør Kim Houlind – KH
HR-chef Lene Krag – LKR
Chefterapeut Rikke Møller Jensen – RMJ
Ledende overlæge Lise Svenningsen – LS
Chefsygeplejerske Sira Skibsholt – SS
Cheflæge Else Marie Vestergaard
Oversygeplejerske Caroline Riis Mågård – CRM
Social- og sundhedsassistent Liselotte Svane Pedersen (næstformand) – LSP
Sygeplejerske Randi Hvarregaard Pedersen – RHP
Radiograf Henrik Michael Jørgensen – HMJ
Bioanalytiker Annet Holdesen Vind – AHV
Ergoterapeut Anne-Marie Sigh – AMS
Læge Ronja Leth Larsen – RLL
Lægesekretær Frederikke Dannemann Lydiksen – FDL
Bioanalytiker Susanne Flensborg Jørgensen – SFJ
HR-konsulent Marie Kjær Sørensen (referent) – MKS
Afbud fra:
Hospitalsdirektør Henning Voss (formand)
Chefradiograf Louise Duedahl
Serviceassistent Søren Brøgger
Sygeplejerske Jannie Covarrubias
Formandskabet byder varmt velkommen til Kim Houlind, der netop er tiltrådt som hospitalets nye lægefaglig direktør.
2. Referat fra HMU-møde (2 minutter)
Administrationen indstiller,
at | HMU godkender referatet fra møde i HMU den 10. december 2025. |
Beslutning
Godkendes uden bemærkninger til indholdet.
KH foreslår, at referatet fra det seneste møde vedlægges, så det er let for deltagerne at finde. Forslaget tages med tilbage og drøftes i formandskabet.
3. Planlægning af HMU seminar 2025 (15 minutter)
Administrationen indstiller,
at | HMU drøfter planlægning af døgnseminar 2025, herunder nedsættelse af planlægningsgruppe og forslag til tema. |
Sagsfremstilling
Der planlægges med afholdelse af HMU døgnseminar den 9. og 10. september.
Det foreslås, at døgnseminaret gennemføres i lighed med tidligere år, hvor deltagerkredsen er HMU repræsentanter og suppleanter. Der planlægges med temadrøftelser på førstedagen (9. september) afsluttende med middag. Herefter tager suppleanterne hjem, mens HMU repræsentanter kan blive og overnatte. Dag 2 afholdes der ordinært møde og afsluttes med frokost.
Overordnet tema for døgnseminaret
Formandskabet har haft en indledende dialog om mulige temaer. Eksempler på temaer er sundhedsstruktur og fleksibilitet. Der er desuden modtaget forslag om 'anvendelse af teknologi/kunstig intelligens' som tema.
Et andet formål med seminaret, end det rent faglige, er det relationelle og sammenhængskraften i HMU. Det er vigtigt for at få et godt afsæt for det kommende HMU arbejde, hvor der potentielt er flere nye medlemmer efter valget i 1. kvartal i indeværende år.
Planlægningsgruppe
Der nedsættes en gruppe med henblik på planlægning af døgnseminaret. Foruden formandskabet indgår HR-chef Lene Krag og HR-konsulent Marie Kjær Sørensen i planlægningsgruppen. Derudover skal der udpeges 2 medarbejderrepræsentanter og evt. 1 ledelsesrepræsentant til arbejdet. Planlægningsgruppen mødes 2-3 gange frem mod afholdelse af seminar.
Beslutning
MR gennemgår de overordnede rammer for dag 1 og 2 på døgnseminaret. Rammerne er tænkt i lighed med tidligere år. MKS fortæller, at Knudhule Badehotel er forhåndsreserveret til døgnseminaret.
MR beder medarbejdersiden om at udpege to repræsentanter til planlægningsgruppen. Der gives besked, når valget til HMU er gennemført ultimo februar.
HMU drøfter herefter forslag til temaer til døgnseminaret, som planlægningsgruppen efterfølgende kan kvalificere yderligere:
- Forebyggelse af mental slitage (det sunde psykiske arbejdsmiljø). Tale ind i, hvordan vi sikrer restitution, pauser osv. i løbet af arbejdsdagen.
- Sundhedsstrukturreformen bliver hovedoverskriften for den kommende tid: Derfor et relevant emne. Kan være det overordnede tema for dagen og så er der måske nogle flere ben, som man kan se på i den forbindelse (teknologi, fleksibilitet, arbejdsmiljø etc.).
- Opgaveløsning på tværs; hvordan kan vi lykkes med det?
- MED-organiseringen med en ny gruppe af kollegaer.
- Fleksibilitet både in house (på tværs af afdelinger) og for individet.
- AI og teknologi er meget vigtigt, og det er vigtigt at komme med på bølgen. Det kan være med til at aflaste os i hverdagen.
- Visioner for hospitalet: Hvilken retning ønsker vi at bevæge os i fx de næste ti år?
- Evt. ”Vælg klogt”
5. Sidste nyt fra huset (15 minutter)
Administrationen Indstiller,
at | HMU drøfter status i huset. |
Sagsfremstilling
Hospitalsledelsen og næstformand Liselotte Svane Pedersen orienterer, som oplæg til drøftelse, om den nuværende situation i huset, herunder eventuelle opmærksomheder og tiltag, der er gjort siden sidst.
Beslutning
Medarbejdersiden orienterer om, at der alt i alt har været god ro og orden. Men der er alligevel nogle ting, der fylder lidt, fx selvstændiggørelsen af Hjertemedicin.
Medarbejdersiden videregiver en bekymring over normeringerne: Der opleves et stort pres på afdelingerne, hvilket giver anledning til at spørge, om normeringen er mindre på RH Horsens end andre steder? Hvordan kan man se, hvordan normeringen skal være? Og er det noget, man kan se på? MR italesætter, at tidligere forsøg på dette viser, at det er meget svært at sammenligne, fordi vi har organiseret os forskelligt på hospitalerne, men hvis vi alligevel gør det efter bedste evne, så er normeringerne nogenlunde ens på tværs af enhederne. Der pågår et projekt i RH Gødstrup, hvor man forsøger at finde kriterier m.v. at sammenligne på baggrund af. Men det er en meget stor drøftelse, som ikke kun vil handle om normeringen, men også vil kunne handle om, hvorvidt bemandingen er den rigtige i løbet af dagen.
LKR italesætter, at det er vigtigt, at vi gør op med os selv, hvad vi gerne vil have ud af det og efterfølgende gøre ved det, som en analyse eventuelt viser. MR tilføjer, at det bør handle om at sikre det gode arbejdsmiljø i vores egen dagligdag frem for en bekræftelse af, at vi måske har mere travlt end andre. Vi skal outperforme i forhold til os selv – ikke i forhold til andre.
CRM foreslår, at det måske snarere er kompleksiteten, der presser personalet, end det er normeringerne. Se på, hvordan vi bliver klædt på til at håndtere det? LSP supplerer med, at kompleksitet kan tænkes på flere måder. Måske skal vi have fokus på, hvordan vi kan fungere i egen kompleksitet – og samtidig have forståelse for andres kompleksitet? RMJ fortæller, at der i mellemledernetværket er fokus på trivsel og det at lede ind i det komplekse.
RHP fortæller afslutningsvis, at italesættelsen af bekymringen er et forsøg på en ny, bedre måde at snakke om det på end tidligere. Hvordan kan vi komme ud over den følelse af, at personalet har travlt, og at arbejdet er ”tungt” og komplekst?
Der italesættes desuden en generel bekymring fra de yngre læger i forhold til antallet af introduktionsstillinger. En landsdækkende udfordring, hvor det i stigende grad bliver vanskeligere at få en introduktionsstilling. KH bekræfter, at udfordringen er reel. Der bliver optaget flere på medicinstudiet uden at antallet af videreuddannelsesstillinger øges tilsvarende. Der bliver derfor en øget konkurrence.
RLL fremlægger desuden en bekymring for håndsektoren på Ortopædkirurgi. Uddannelsen er udfordret, fordi der mangler håndkirurgiske speciallæger. Klinikken varetages af de yngre læger – og i takt med, at der sker udskiftning i gruppen, opleves der i stigende grad manglende kompetencer til at løse opgaven, hvilket gør dem utrygge. MR fortæller, at der arbejdes på en mere robust håndsektor i Ortopædkirurgi på sigt - og på gode løsninger i overgangsperioden. Birgitte Bigom Nielsen er i dialog med flere håndkirurger om delvis tilknytning til afdelingen i en tidsbegrænset periode.
HMU drøfter desuden udfordringer med nok uniformer til alle. Antalsmæssigt er der nok, men det opleves, at der er kollegaer i huset, der tager en stor bunke og gemmer til senere, hvilket medfører, at der ikke er nok til andre. Det mindsker cirkulationen – og giver udfordringer i forhold til MidtVasks opgørelse af, hvilke uniformer, der bruges mest (og som eventuelt mangler). Her kan man også se, at meget af tøjet ikke er i cirkulation, men måske ligger i bunden af et skab. HMU er enige om, at det er vigtigt at kommunikere om, at man ikke bør tage mere tøj end man skal bruge her og nu – af hensyn til kollegaerne. Det kan være i form af kommunikation på infoskærme i huset, italesættelse i LMU og på personalemøder, ved introduktion af nye medarbejdere i afdelingerne etc.
6. Nyt fra Regions-MEDudvalget og koncernledelsen (10 minutter)
Administrationen indstiller,
at | HMU tager orienteringen til efterretning. |
Sagsfremstilling
Hospitalsledelsen orienterer om nyt fra koncernledelsen.
Der har ikke været afholdt RMU-møde siden seneste møde i HMU. Første møde i RMU i 2025 er den 21. marts.
Beslutning
FDL, LKR og MKS deltog sammen med hospitalsdirektør Henning Voss i Danske Regioners dialogkonference ’Sammen om udvikling af de regionale arbejdspladser’ den 10. januar 2025. Konferencen blev afholdt på baggrund af aftale mellem Danske Regioner og de faglige organisationer om at styrke det fælles arbejde ,ed at udvikle de regionale arbejdspladser. Parterne har sammen peget på fem indsatsområder:
- God tilrettelæggelse af arbejdet
- Fælles om opgaverne
- Skabelse af en fuldtidskultur
- Sundt arbejdsmiljø og lavt sygefravær
- Faglighed og frisættelse
Dagen var tilrettelagt med dels virtuelle oplæg, lokale fysiske drøftelser i regionerne og fælles opsamling. I Region Midtjylland var fokus i gruppedrøftelserne på tre overordnede temaer: Sammen om opgaven, fleksibilitet og sammen om en fuldtidskultur. Generelt var der gode drøftelser, men outputtet var nok mest i form af inspiration og ikke noget generelt.
Der er ikke nyt at orientere om fra koncernledelsen
7. Anbefalinger fra det politiske 'Udvalg for Personale' (60 minutter)
Administrationen indstiller,
at | HMU drøfter forslag til konkrete tiltag for at tilknytte seniorer længere tid på RH Horsens. |
at | HMU beder LMU'erne om at drøfte tiltag for at fastholde seniorer i egen afdeling. |
Sagsfremstilling
Det særlige udvalg for personale, som er nedsat af regionsrådet, har udarbejdet en afrapportering fra udvalgets første tid, som bl.a. indeholder en række anbefalinger, der sigter mod at bidrage til at sikre tilstrækkeligt personale nu og i fremtiden. Anbefalingerne blev i september godkendt af regionsrådet, og de omhandler flere temaer, der også tidligere er drøftet i MED-systemet. Vedlagt punktet er henvendelse til HMU-formandskaberne samt plancher om udvalgets arbejde og anbefalinger. Opmærksomheden henledes særligt på de internt rettede anbefalinger målrettet ledelses- og MEDsystemet (planche 8-11).
HMU formandskabet har drøftet de forskellige elementer i afrapporteringen og ønsker at drøfte disse over flere møder i HMU, så fokus kun er på én anbefaling ad gangen. I første omgang tages hul på drøftelsen vedrørende fortsat tilknytning af seniorer, idet ét af hovedbudskaberne er, at en stor andel af seniorer gerne vil fortsætte med at arbejde i et eller andet omfang fremfor/supplerende til pension/efterløn.
Survey om seniorer
Survey om seniorer, som også tidligere er drøftet i HMU, viser, at over 80 % af medarbejdere på 60+ år signalerer interesse for at forsætte i sit job, hvis der kan tages individuelle hensyn til fx ønsker om arbejdstider og deltid. "Udvalg for Personale" peger på:
- Ledere og kolleger anerkender og signalerer ønsker om seniorers fortsatte tilknytning
- Vigtigt med dialog fx ved udviklingssamtale/MUS
- Indflydelse på arbejdstid, jobindhold og mulighed for deltid er vigtigt for mange
- Eventuelt mulighed at blive vikar i ”egen” afdeling
Dialog i MED
Udgangspunktet for anbefalingerne fra "Udvalg for Personale" handler, som nævnt ovenfor, om at sikre tilstrækkeligt personale nu og i fremtiden. Selvom RH Horsens lige nu er bedre rustet på arbejdskraft end for kort tid siden, er det vigtigt at arbejde videre med at øge arbejdskraften for at sikre sundhedsvæsnet som helhed på den lidt længere bane. HMU bedes derfor drøfte:
- Har vi på RH Horsens gang i nogle nye og gode tiltag, som kan pege ind i det, som "Udvalg for Personale" adresserer?
- Er der forslag til nye tiltag?
- Kan og vil HMU beslutte konkrete tiltag på området?
Formandskabet foreslår, at HMU beder LMU'erne drøfte, hvorledes der kan arbejdes med fortsat tilknytning af seniorer i afdelingen, herunder nuværende indsatser og forslag til fremtidige indsatser. HMU bedes derfor også drøfte, hvordan en ramme for drøftelserne i LMU kan tage sig ud: Hjælpespørgsmål, tilbagerapportering til HMU etc.
Beslutning
Det politisk nedsatte Udvalg for Personale beskæftiger sig med, hvordan det sikres, at Region Midtjylland bliver ved med at være en attraktiv arbejdsplads med personale i god trivsel. Udvalget har afdækket og fremlagt fem potentialer; nogle er knyttet mod samarbejdspartnere eksternt mens andre er knyttet mod det interne ledelses- og MED-system.
HMU formandskabet har aftalt, at der drøftes ét tema fra afdækningen pr. møde. På dagens møde er fokus på tilknytning af seniorer i længere tid.
Tilbagemelding fra gruppedrøftelser
HMU drøfter spørgsmålene fra sagsfremstillingen i grupper af 4.
- Give dialogen på MUS en mere tydelig plads. Samtidig bør man overveje, om den gruppe af seniorer, som vi har nu, er tilbageholdende og måske ikke vil bede om individuelle hensyn ud fra et særligt hensyn til fællesskabet. Der ligger derfor et kulturarbejde foran os i forhold til, at det ikke vil opleves uretfærdigt. Transparens er et nøgleord i den forbindelse.
- Får vi mon taget dialogen på MUS? Kan man arbejde med en form for påmindelser til lederen om, at man har en medarbejder på X antal år og at man bør tage en drøftelse om vilkår, behov og muligheder med vedkommende?
Hvordan får vi alting til at gå op i en højere enhed, når der kan være mange hensyn at tage i en afdeling? Hvordan fastholder vi kompetencerne? Arbejde med kulturen om seniortid og seniorvilkår i en afdeling og opveje det i forhold til andre ønsker om fleksibilitet etc. - Gode muligheder for seniorer, men glemmer vi at bruge det? Forslag om at sende et brev til medarbejderen, der gør opmærksom på, at man har mulighed for en seniorsamtale. Seniorfyraftensmøde er en anden kommunikationskanal.
Der nævnes ligeledes fastholdelsestillæg til seniorer (prøvehandling DSR), som en måde at tilknytte seniorerne i længere tid. - Informationskampagne. Gad vide, hvad seniorerne egentlig selv synes? Kan vi trække noget data ud for seniorerne i Horsens fra det regionale survey, så vi arbejder mere databaseret? Hvad efterspørger de?
HMU enes om, at spørgsmålet om seniorvilkår er en del af en bredere drøftelse, hvorfor man ikke ønsker at tage konkrete beslutninger på området på nærværende møde. Det aftales, at man vender tilbage til emnet, når øvrige emner fra Udvalg for Personale har været drøftet. Følgende blev dog nævnt som en mulighed:
- Understøtte ledelsessystemet til at tage drøftelsen (inspireret af potentialesamtaler): hvad motiverer dig; hvad bidrager til din trivsel, så du har lyst til at blive her? Tage hul på drøftelsen omkring de 60 år.
- Information/påmindelser til medarbejder og leder, når medarbejderen når en specifik alder om seniorsamtale.
I lighed med ovenstående besluttes det ligeledes at vente med at give LMU’erne til opgave at drøfte emnet til andre emner fra Udvalg for Personale har været drøftet. Men når det skal drøftes, har HMU følgende opmærksomheder:
- Vigtigt at finde balance mellem individuelle aftaler og overordnede hensyn, og at der skabes plads til forskellige behov i afdelingerne.
- Det foreslås at genbruge spørgsmålene fra HMU som grundlag for LMU’s drøftelser. LMU’erne bør sikre, at emnet udbredes til afsnittene (fx via personalemøder).
- Drøftelserne bør tage udgangspunkt i, hvad der allerede er gjort for at fastholde seniorernes kompetencer i afdelingen. Fokus bør være på at understøtte og videreudvikle eksisterende initiativer.
- Der skal sikres en opsamling på LMU’s drøftelser for at skabe et samlet overblik. Livsfasepolitikken kan bruges parallelt til arbejdet med seniorers tilknytning.
Bilag
8. Økonomi og aktivitet (10 minutter)
Administrationen indstiller,
at | HMU tager orienteringen til efterretning. |
Sagsfremstilling
Hospitalsledelsen orienterer om hospitalets økonomiske situation, herunder årsresultatet for 2024.
Beslutning
Det er væsentligt mere positivt at fremlægge hospitalets økonomi end på samme tid sidste år. RH Horsens er endt i et meget flot resultat, hvilket kun er lykkedes, fordi alle har lagt kræfter i det. MR giver derfor indledningsvist en stor anerkendelse til medarbejdere og ledere på hospitalet.
Regnskab 2024 for RH Horsens
I det bogførte regnskab for RH Horsens, er hospitalet kommet ud med 25,1 mio. kr. Som altid sker der nogle korrektioner efter at regnskabet er lukket, som betyder at vores korrigerede regnskab bliver lidt anderledes. Det er fx afregninger, der er afhængige af aktiviteter/udgifter i hele 2024 (fx diabetesteknologi og medicin). Når der er taget højde for disse korrektioner er mindreforbruget på 22,9 mio. kr.
Noget af mindreforbruget er engangspenge. Det er altså ikke alt sammen noget, vi kan tage med ind i 2025.
Det, som vi skal være særligt glade for, er, at afdelingerne samlet set er tæt på et 0; det er inkl. afvikling af gæld fra sidste år. På den store klinge er det afgørende for, at vi har en sund og robust økonomi på sigt. Overforbrug i Bedøvelse, Operation og Intensiv og i Ortopædkirurgi er særligt knyttet til udgiften til privathospitaler: Det er altafgørende, at det kommer i balance inden for afdelingernes egne budgetter.
Der er desuden mindreforbrug både i residualrammen og i de centrale puljer.
Overførselssager internt og regionalt
Budgethåndbogen RH Horsens: Over- og underskud på puljer og afdelingsbudgetter overføres automatisk til efterfølgende regnskabsår. Der kan være konkrete forhold, der gør at hospitalsledelsen beslutter at afvige fra budgethåndbogen. Det handler om at tage nogle kloge beslutninger i forhold til at give afdelingerne de bedste forudsætninger for at kunne lykkes i kommende budgetår. Men der er mange hensyn og prioriteringer.
Tilsvarende sker regionalt. Men ikke nødvendigvis overførsel til 2025, men måske over 2-3 år for at balancere regionens økonomi.
Lidt om 2025
RH Horsens står et godt sted. Vi skal fortsætte den gode linje ind i 2025: En robust økonomi giver mulighed for at være proaktiv. Samtidig skal vi have en opmærksomhed på, at fremtidens investeringer går til det nære sundhedsarbejde og dermed formentlig ikke til hospitalernes egen prioritering.
HMU spørger ind til, om det flotte resultat også er udtryk for, at aktiviteten er gået ned? Der kan være flere forklaringer, og det er måske én, men det er også udtryk for, at stillingerne rundt omkring på hospitalet er besat, så vi bruger væsentlig færre penge på dyrere løsninger i form af vikarer, FEA etc.
9. Instruks for samarbejde med kandidater ifm. regionsrådsvalg (5 minutter)
Administrationen indstiller,
at | HMU tager opmærksomhedspunkterne vedr. samarbejde med kandidater i forbindelse med valg til Regionsrådet til efterretning. |
Sagsfremstilling
Den 18. november 2025 er der valg til både Regionsrådet og byrådene. Regionssekretariatet har derfor udarbejdet notatet ’Samarbejde med kandidater ved regionalvalg’ (vedhæftet).
Notatet sætter rammerne for, hvordan vi i valgperioden samarbejder med opstillede kandidater, og det bygger på to grundlæggende principper om dels at sikre ens behandling af alle kandidater og kandidatlister i perioden, og dels at samarbejdet i form af fx. vælgermøder, besøg og distribution af valgmaterialer ikke må forstyrre det daglige arbejde på hospitalet.
De vigtigste opmærksomhedspunkter er oplistet nedenfor, og ellers kan Kommunikationsenheden eller Ledelsessekretariatet kontaktes for spørgsmål og eventuel uddybning.
Regionsrådsvalg 2025:
Valgmateriale
Valgmateriale som plakater og foldere må kun distribueres internt på hospitalet ifm. en konkret valgaktivitet som fx et vælgermøde. Ellers ikke.
Udendørs må valgmaterialer godt distribueres (fx foldere), og der må også optages film. Dog må valgplakater ikke opsættes på hospitalets område (kun hvis der er tale om fx private fællesveje).
Lokaler til valgaktiviteter
Vi kan blive spurgt, om vi vil låne lokaler ud til valgaktiviteter som fx vælgermøder. Det afgør Hospitalsledelsen, og Regionssekretariatet orienteres om møderne på forhånd. Typisk er regionen selv vært ved mindst et vælgermøde her på hospitalet.
Udlevering af informationer
Opstillede kandidater kan efterspørge information om hospitalet. Vi må udlevere eksisterende og allerede tilgængelig information fx via hjemmesiden. Der må ikke udarbejdes nyt materiale tilpasset specifikke ønsker, og som skal indgå i valgkampen.
Brug af fotos og film
Hospitalets (og afdelingernes) fotos, film og videoer må ikke bruges til valgformål. Og vi må heller ikke hjælpe med at producere nyt i valgperioden (fx tage et billede ved et besøg, hvis det skal bruges i valgkampen).
Besøg af kandidater
Vi kan blive kontaktet af kandidater, som ønsker at besøge hospitalet i perioden. Hvis der er tale om nuværende regionsrådsmedlemmer, så skal henvendelsen gå igennem regionsrådsformanden. Hospitalsledelsen afgør herefter, om besøget kan finde sted.
Regionssekretariatet skal som udgangspunkt kontaktes inden besøget bl.a. med henblik på at afklare, om Regionsrådet skal være repræsenteret ved det samme besøg. De vil også gerne informeres om forventet pressebevågenhed.
Når en medarbejder stiller op
Hvis en medarbejder på hospitalet vælger at opstille, er det vigtigt, at vedkommende optræder som ’sig selv’ og ikke kan forveksles som repræsentant for hospitalet/regionen. Kandidaten bør derfor ikke optræde i fx kittel, med RM-navneskilt osv. ved fx vælgermøder og i medierne.
Beslutning
MR understreger, at hvis man kontaktes direkte af kommunal- og regionsrådskandidater, så kontakt kommunikationschef Mette Vestergaard Rasmussen. Lav ikke aftalerne selv.
10. Eventuelt og kommunikation fra mødet (10 minutter)
Administrationen ndstiller,
at | HMU drøfter emner til eventuelt. |
at | HMU beslutter, hvilke emner, der skal kommunikeres fra mødet. |
Beslutning
Ingen emner til ’Eventuelt’.
Kommunikation fra mødet:
- Økonomi: HMU fik en orientering om det positive årsregnskab for RH Horsens i 2024, hvor hospitalet kommer ud med et mindreforbrug på 22,9 mio. kr. Hospitalsledelsen sendte en stor anerkendelse til ledere og medarbejdere for deres indsats for at hospitalet er nået så flot i mål.
- Seniorsamtaler og -vilkår: Med udgangspunkt i anbefalingerne fra det politiske ’Udvalg for personale’, drøftede HMU, hvordan vi kan give seniore medarbejdere til at fortsætte længere tid på arbejdspladsen. Drøftelsen var den første af flere, som HMU kommer til at have om fleksibilitet og muligheder for medarbejdere på RH Horsens.
- Uniformer: HMU giver en samlet opfordring til alle kollegaer på hospitalet om, at man kun tager de uniformsdele, som man skal bruge på dagen, og ikke tager en bunke med til fx hele ugen. På den måde sikres det, at der er uniformer nok til alle, cirkulationen opretholdes og MidtVask vil bedre kunne vurdere, om der er uniformsdele eller bestemte størrelser, som der mangler.
Sidste møde i nuværende HMU. Tak til de medlemmer, som måske ikke stiller op eller genvælges igen. En særlig tak til Liselotte Svane Pedersen for tiden som næstformand i HMU.
11. Kommende møder
Sagsfremstilling
Næste møde i HMU afholdes den 7. april 2025, og her vil en repræsentant fra ledersiden være ordstyrer.
Punkter til kommende møder:
- Årlig sygefraværsdrøftelse
- Onboarding-konceptet
Beslutning
Ingen bemærkninger
Kontakt
Marie Kjær Sørensen
Tlf. +45 78 42 50 86
E-mail: Marie.Soerensen@horsens.rm.dk