I regi af Vælg Klogt gennemfører vi til november to seminarer med hver 200 deltagere. Det vil primært være ansatte fra hospitalet og vores samarbejdspartnere.

24.09.24

 

Foto fra Vælg Klogt pilot-workshoppen i juni.

Lige før sommerferien gennemførte vi en Vælg Klogt pilot-workshop med ca. 80 medarbejdere og ledere fra Akutafdelingen, Medicinsk Afdeling, Kirurgi, samt Røntgen og Skanning.

På baggrund af evalueringen bakkede afdelingsledelseskredsen op om en større skalering af konceptet, og derfor har vi nu planlagt to nye Vælg Klogt-seminarer med 200 deltagere pr. gang.

Seminarerne gennemføres hhv. den 5. og 12. november.

Deltagerne vil primært være fra de kliniske afdelinger inkl. Røntgen og Skanning, Blodprøver og Biokemi, Fysio- og Ergoterapien. Derudover har vi valgt at reservere nogle pladser til vores samarbejdspartnere, de praktiserende læger i Horsensklyngen.  

Udbyttet af seminarerne vil være:

  • Viden om organisationen Vælg Klogt og indsigt i, hvordan Vælg Klogt-organisationen udvikler anbefalinger og sikrer vidensdeling.​
  • Viden om og konkrete råd fra Styrelsen for Patientklager om håndtering af klager, og hvordan de kan bruges til læring og forbedring. ​
  • Viden om, hvordan Styrelsen for Patientklager vægter Kliniske retningslinjer, Vælg Klogt-anbefalinger eller lokale retningslinjer i tilfælde af en klage.​
  • Inspiration med et konkret eksempel fra andre, der har arbejdet med enten implementering af en Vælg Klogt-anbefaling eller et eget lokalt initiativ i arbejdet med faglige fravalg.
  • Konkrete planer for det videre arbejde i egen afdeling. På seminaret er der afsat ’Værkstedstid’, hvor formålet er, at man kan få lavet konkrete planer for, hvem der gør hvad - fx hvem der står for implementering af en anbefaling, eller hvornår der skal laves en planlagt afprøvning samt evaluering af den.

Som forberedelse til seminarerne har afdelingsledelserne netop modtaget en beskrivelse med en forberedelsesopgave, som er afsættet til ”Værkstedstiden.

Seminaret den 5. november vil foregå på Comwell Bygholm Park, mens seminaret den 12. vil foregå i Håndværkforeningen.

Der er flere seminarer i støbeskeen til 2025, hvor de resterende afdelingerne også deltager.

Hvorfor siger vi Vælg Klogt-ambassade?

Regionshospitalet Horsens har indgået et samarbejde med Vælg Klogt som afsæt for det skifte, vi ser som den rigtige vej i transformationen af vores fælles sundhedsvæsen.

Sammen skal vi opbygge et fællesskab, hvor vi i tryghed kan vælge det fra, der ikke er evidens for, og som ikke har værdi for vores patienter.  Det er en del af det, som ligger i udsagnet: På Regionshospitalet Horsens har vi en ambition om at blive Vælg Klogt-Ambassade.

Den fælles referenceramme skal bruges til i højere grad at prioritere og vælge fra frem for at vælge til.

Vælg Klogt-seminarerne er et skridt på vejen til at realisere ambitionen.

Hvordan bliver vi Vælg Klogt-Ambassade?

I samarbejde med Vælg Klogt har vi formuleret en række kriterier for, hvornår vi kan sige, at vi er en Vælg Klogt-ambassade:

  • Vi skal implementere relevante anbefalinger fra Vælg Klogt
    (≥ 75% af anbefalingerne, som er rettet mod hospitaler, samt ≥ 2 anbefalinger, i samarbejde med almen praksis)
  • 80% af medarbejderne har opnået viden om Vælg Klogt og det fælles sprog gennem struktureret undervisning og/eller seminar.
  • Ved udvikling af lokale indsatser/initiativer på Regionshospitalet Horsens tages der udgangspunkt i Vælg Klogts guide til lokale anbefalinger og Vælg Klogts principper (patientinvolvering er en integreret del heraf)
  • Vi har beskrevet, hvordan vi organiserer arbejdet med Vælg Klogt både implementering af Vælg Klogt-anbefalinger, samt lokale initiativer om faglige fravalg.

Hvad er Vælg Klogt helt kort?

  • Vælg Klogt er et ligeværdigt samarbejde mellem Danske Patienter og de Lægevidenskabelige Selskaber
  • Vælg Klogt er en model for faglig prioritering i sundhedsvæsenet
  • Vælg Klogt arbejder for at skabe en kulturændring, hvor mere ikke er bedre.

Mere viden kan findes på vores Vælg Klogt-side på intranettet, som opdateres løbende.

Kontakt

Stine Rønsholdt Hansen

Kvalitetskonsulent
Tlf. 2081 1013
stinhase@rm.dk