08.06.2022

Region Midtjyllands hjemmesider skal være på borgernes præmisser og opfylde borgernes behov. Derfor skal der ryddes op, fornys og ryddes ud.
Rent teknisk fortsætter vi på samme platform, men hjemmesiden får nyt design og ny struktur. Samtidig ændres weborganisationen, så webarbejdet fremadrettet vil blive fordelt på færre hænder. På Regionshospitalet Horsens begynder omlægningen ultimo september 2022.

Region Midtjylland har i 2021 iværksat en indsats, som skal give alle regionens eksterne hjemmesider et kvalitetsløft. Konsulentvirksomheden, Novicell, har bl.a. gennemført en række brugertests- og interviews med både patienter, pårørende og personale, som har vist, at borgerne har svært ved at bruge hjemmesiderne. Der er for mange informationer, og det er svært at finde rundt. Det skaber forvirring og frustration hos borgerne. Det skal vi lave om på.

Oprydning på vej

I løbet af 2022 og ind i 2023 vil der derfor blive ryddet op og ryddet ud på regionens hjemmesider, herunder Regionshospitalet Horsens' hjemmeside.

Fremover skal indholdet på hjemmesiden udvælges ud fra data og viden om, hvad borgerne søger efter, og har brug for at vide. Vi skal rydde op og finde nye pladser til den information, som ikke er målrettet de borgere, vi først og fremmest er sat i verden for at betjene, nemlig patienter og pårørende. Derfor vil der i fremtiden være en tydeligere opdeling mellem indhold til borgere og til fagfolk.

Arbejdet med at omlægge hjemmesiderne kommer til at foregå gradvist område for område. På Regionshospitalet Horsens begynder arbejdet ultimo september 2022.

Ny weborganisering

Oprydningen og omlægningen kommer i takt med, at der stilles nye krav til indhold på hjemmesider – både indholdsmæssigt og lovgivningsmæssigt.

Det betyder, at webarbejdet fremadrettet fordeles på færre hænder, så der sikres sammenhæng og ensartet kvalitet. Afdelingerne kommer derfor i fremtiden til at have indholdskoordinatorer frem for egne webredaktører.

Afdelingernes indholdskoordinator skal agere bindeled mellem afdelingen og Kommunikationsenheden og bidrage til udvikling af nyt indhold og løbende forbedringer af afdelingens informationer. Det tekniske webarbejde centraliseres i hospitalets Kommunikationsenhed.

Når vi er i mål skal hospitalets hjemmeside opleves som en lettilgængelig, imødekommende og døgnåben digital støtte, der gør det nemmere at være patient, pårørende og borger.

Læs mere på intranettet

Læs mere om arbejdet med den nye hjemmeside og weborganisation på intranettet under 'Om hospitalet' -> 'Ny hjemmeside og weborganisation i 2022'. Her kan man bl.a. læse mere om formål og baggrund for omlægningen, se billeder af det nye design samt læse mere om rollen som indholdskoordinator.