Serviceledere rykker tættere på medarbejderne og klinikken
Hospitalet har ansat flere nye serviceledere, der - som noget nyt - har fået kontor ude i klinikken og ikke som tidligere i afdelingen for Service og Teknik.
29.01.25
Fra venstre Jan Hoberg, Nadja Kiel Laursen og Pi Leth Kiligitto
Serviceledernes placering ude i klinikken giver de nye ledere bedre muligheder for at komme tæt på deres medarbejdere og for at få et endnu stærkere tværfagligt samarbejde med medarbejdere og ledere i de kliniske afdelinger.
En af de nye serviceledere er Jan Hoberg, som har 38 års erfaring som chef i fødevarebranchen og tidligere har været leder af serviceassistenterne på Ortopædkirurgi, Aarhus Universitetshospital.
- Når man som leder er tilgængelig for medarbejderne i det daglige, så får man et andet indblik både i arbejdsgangene, og hvad det er, medarbejderne går og tumler med. På den måde kan man bedre være med til at støtte op om medarbejderne og hjælpe med at finde løsninger på diverse udfordringer. Jeg håber, medarbejderne kan mærke, at vi kommet tættere på, fortæller Jan, som er leder for servicemedarbejderne i Røntgen og Skanning, Akutafdelingen, Dialysen samt for Vagten.
I hælene på medarbejderne
Pi Leth Kiligitto er også nyansat serviceleder, uddannet i folkesundhedsvidenskab med fokus på bl.a. organisation og ledelse i sundhedsvæsenet og med ledererfaring fra bl.a. Oslo Kommune, hvor hun har arbejdet inden for sundhedsfremme og forebyggelse.
Pi fortæller, hvordan hun brugte de første arbejdsuger på at følge med servicemedarbejderne på arbejde.
- Det gav et rigtig godt indblik i hverdagen og opgaverne samtidig med, at jeg lærte mange af medarbejderne at kende. Siden har der været meget introduktions- og planlægningsarbejde, som har taget en del af vores tid. På sigt ser jeg frem til at arbejde mere langsigtet og strategisk med forbedrings- og forandringsinitiativer i samarbejde med medarbejderne, fortæller Pi, som er leder for servicemedarbejderne i COP, Intensiv, Forberedelse og Opvågning, Endoskopien, Kvindesygdomme og Fødsler, Kirurgisk Sengeafsnit og Dagkirurgien.
Endelig er Nadja Kiel Laursen den senest ansatte serviceleder. Hun er uddannet jordemoder og har arbejdet på Fødegangen. I den nye stilling er hun tilknyttet sengeafsnittene og har derfor forskellige kontorpladser i højhuset, så hun er tæt på både medarbejderne og samarbejdspartnere.
Ledelse tæt på
Om baggrunden for ansættelsen af de nye serviceledere og deres placering siger servicechef Kirsten Rytter Knudsen:
- Vi har etableret funktionerne, så de i højere grad er placeret der, hvor opgaverne bliver løst, og hvor der er mulighed for at have en løbende dialog om netop opgaveløsningen. Det skal både være med til at styrke medarbejdertilfredsheden, det tværfaglige samarbejde og arbejdet med ’Sammen om opgaven’.
- Samtidig har vi flyttet opgaven med at vagtplanlægge til andre funktioner, så serviceledere ikke også skal løse den opgave, fortæller serviceleder Kirsten Rytter Knudsen.
’Sammen om opgaven’ er det koncept, hvor medarbejdere med forskellige fagligheder i fællesskab løser opgaver tæt på patienterne.
Kontakt
Kirsten Rytter Knudsen
Servicechef
Tlf. 2940 6885
kirstknu@rm.dk