Fødende giver topkarakter til Regionshospitalet Horsens
Tilfredsheden blandt de fødende på Regionshospitalet Horsens ligger markant over landsgennemsnittet inden for alle områder. Det viser den nye LUP.
15.03.23
Foto: Regionshospitalet Horsens
De fødende på Regionshospitalet Horsens vurderer igen i år deres fødselsforløb og det personale, som hjælper dem undervejs, særledes positivt.
Fx er det 94% af de fødende, som i høj eller meget høj grad føler, at de får den nødvendige støtte fra personalet under fødslen, mens tilsvarende 94% tilkendegiver, at der er en jordemoder til stede på fødestuen i det omfang, kvinden har brug for det.
Også muligheden for at være med til at træffe beslutninger undervejs, giver de fødende et meget positivt skudsmål.
- Undersøgelsen viser, hvordan de gravide føler sig hørt og involveret lige fra jordemoderkonsultationen over fødestuen til udskrivelsessituationen. Derfor tilkendegiver de fødende, at de både er meget tilfredse og trygge i deres forløb, også når de skal hjem, siger chefjordemoder Katrine Medum Christiansen fra Regionshospitalet Horsens.
De fødendes vurdering af såvel graviditets-, fødsels- som barselstiden på Regionshospitalet Horsens ligger i dette års undersøgelse over landsgennemsnittet inden for samtlige spørgsmål.
Imødekommende medarbejdere
Hospitalets patienter har ligesom de fødende svaret på et spørgeskema om oplevelsen af deres forløb på Regionshospitalet Horsens. For alle patientkategorierne gælder det, at de generelt er godt tilfredse med deres besøg og/eller indlæggelse på hospitalet.
Særligt flot ser det ud, når patienterne bliver bedt om at vurdere medarbejdernes indsats.
- Patienterne giver hospitalets personale en meget høj vurdering i forhold til at være både venlige og imødekommende. Det er en stor anerkendelse af medarbejderne – og særligt vores frontpersonale, som formår at holde fokus på mødet med patienten, selv når der er travlt. Det overrasker os ikke som hospitalsledelse, men vi bliver selvfølgelig både glade og stolte, når hospitalets medarbejdere møder denne anerkendelse fra patienterne, siger sygeplejefaglig direktør Mette Ringtved.
- Og lige præcis mødet med patienten som menneske er helt centralt for os på hospitalet, idet vi har som strategisk ambition både at møde patienterne og vores medarbejdere som hele mennesker, siger Mette Ringtved.
Inddragelse er vigtigt
Langt størstedelen af de patienter, som møder ind til et planlagt besøg eller en planlagt indlæggelse, vurderer ligeledes, at de i høj grad selv er med til at træffe beslutninger om deres forløb. Det gælder for lidt færre af de akutte patienter.
Samtidig efterlyser flere patientgrupper bl.a. de planlagt indlagte og de akut indlagte, at en bestemt læge i højere grad tager et overordnet ansvar for patientens samlede forløb.
På Regionshospitalet Horsens har i alt 8.070 patienter og fødende deltaget i dette års landsdækkende undersøgelse af patienttilfredshed.
LUP-konceptet adskiller sig i år fra de tidligere patienttilfredsundersøgelser, idet konceptet nu består af månedlige målinger og en årlig status.
Find rapporterne til patienttilfredshedsundersøgelserne hos:
Center for Patientinddragelse (CPI): https://www.regionh.dk/patientinddragelse/lup/Sider/default.aspx
Mette Ringtved
Sygeplejefaglig direktør
Tlf. 7842 5204
MERJNS@rm.dk
Kathrine Medum Christiansen
Chefjordemoder
Tlf. 2924 7554
mekach@rm.dk