Afsnitsprofil

Organisatorisk hører vi under Bedøvelse, Operation og intensiv afdelingsledelse.

Personalets sammensætning:

  • 1 Oversygeplejerske
  • 1 Specialeansvarlig sygeplejerske (instrumenter/utensilier)
  • 1 Klinisk sygeplejerske (instrumenter/utensilier)
  • 11 Social- og sundhedsassistenter

Personalegruppen består af et team: Produktion.

Derudover er der nøglepersoner for forskellige områder.

Arbejdstidsplan planlægges ud fra "Min Plan".

Introduktionsprogram - nyansatte

Kære nye kollega!

Med dette introduktionsprogram er det vores håb at vi kan give dig en god og grundig introduktion, således at du bliver i stand til selvstændigt at kunne varetage de opgaver der vil blive stillet til dig.

Kompetenceudvikling

Der arbejdes med funktionsbeskrivelser for følgende personale i Sterilcentralen:

  • Specialeansvarlig sygeplejerske
  • Klinisk sygeplejerske
  • Social- og sundhedsassistent
  • Sterilassistent.

Der arbejdes med:

  • Medarbejder- og udviklingssamtaler (MUS)
  • De 5 kompetenceniveauer
  • Faglig kompetence niveau 3 (social- og sundhedsassistent)
  • Sterilassistentuddannelse indenfor 2 år.
  • E-learn program: DO BEST – træning og evaluering af viden inden for kirurgisk flergangsudstyr, anatomi, sygdomslære og hospitalsinfektioner.

Intern undervisning/information

Torsdag morgen mellem kl. 8 – 9, foregår der undervisning for personalet internt i afdelingen.

En gang i måneden er der ”Klinisk morgen” for husets personale, hvor forskellige læge/sygeplejefaglige emner, som personalet har mulighed for at deltage i.

For det faste personale planlægges der løbende undervisning, personalemøder, kurser, studiebesøg, temadage, uddannelse og efteruddannelse med afsæt i medarbejderudviklingssamtalen (MUS) x1 årligt.

Vision og strategi

Vi skal yde den bedste service, og sikre kvaliteten af produkter til brug for patienter og borgere.

Vi vil medvirke til at minimere risikoen for, at en patient pådrager sig en infektion eller komplikation i forbindelse med undersøgelse og behandling, hvor der bruges medicinsk flergangsudstyr.

Vi vil sikre korrekt og præcis levering af sterile utensilier.

Kvalitativ og kvantitativ levering af sterile utensilier og engangsmaterialer i overensstemmelse med retningslinjer for medicinsk udstyr.

Løbende effektivisering af produktion, serviceydelser og struktur.

Fastholde og udvikle et godt samarbejde med såvel interne som eksterne samarbejdspartnere.

Rekruttering, fastholdelse og udvikling/uddannelse af personale med afsæt i evidensbaseret viden.

Kvalitet

Vi vil producere, levere og indkøbe sterile varer/instrumenter der lever op til de gældende kliniske retningslinjer og normer, som er gældende indenfor det sterile område.

Forbedringstavle og model – en enkel og meget anvendelig metode til ændringer i strukturer og processer, der medfører bedre kvalitet for patienter og kunder.

E-DOK (elektronisk dokumentstyringssystem) som omhandler vores måde at arbejde på.

UTH (utilsigtede hændelser) arbejdes der aktivt med, sådan at disse minimeres via personalemøder, undervisning og feedback fra UTH-gruppen i BOI (Bedøvelse, Operation og Intensiv)

T-DOC (sporings- og kvalitetsstyringssystem) hvor alle kirurgiske instrumenter bliver registreret, og dokumenteret personligt.

T-DOC

Sporings og kvalitetsstyringssystem, hvor alle kirurgiske instrumenter registreres, tages billede af, spores og dokumenterer instrumenternes genbehandlingsproces.

Sporing i lokaliteten af instrumenter er registreret, og det har optimeret samarbejdet med Sterilcentralens kunder.

Fast Track (hurtigt igennem) modul er implementeret, som sikrer hurtigere genbehandlingsproces af prioriterings instrumentsæt.

Pakning på skærm er implementeret.

RM Indkøb

RM indkøb (indkøb- og logistik system), som er sat op til at honorere de krav om anvisning, der med baggrund i kasse- og regnskabsregulativet er gældende i Region Midtjylland.

Dette betyder, at alle ordrer anvises inden ordreafgivelse.

RM indkøb:

  • Indkøb fra ekstern leverandør
  • Rekvirering fra lager
  • Lagerstyring
  • Produktion
  • Betaling af faktura

Hygiejne

De infektionshygiejniske opgaver tilrettelægges i samarbejde med egen ledelse, og den infektionshygiejniske enhed på Regionshospitalet Horsens i henhold til organisationens vedtagne hygiejne politik.

  • Hygiejne Audit (undersøgelse) x2 årligt.
  • Undervisning og introduktionsopgaver.
  • Identificere indsatsområder.
  • Forebyggelse af sundhedssektorerhvervede infektioner.
  • Opdatering af evidensbaseret viden indenfor det infektionshygiejniske felt.

Kontakt

Præparation

Tlf. 78 42 57 66
Mandag til fredag: kl. 7 – 17.30
Søndag: kl. 7.00 – 15.00

Ledelsen

Oversygeplejerske

Helle Nielsen
Tlf. 78 42 57 51
Mail: hellenie@rm.dk

Specialeansvarlig sygeplejerske

Hanne Vestergaard
Tlf. 78 42 57 60
Mail: havest@rm.dk

Klinisk sygeplejerske

Ulla Voldby
Tlf. 78 42 57 56
Mail: ullvol@rm.dk

Adresse

Regionshospitalet Horsens
Sterilcentralen
Sundvej 30R
8700 Horsens

Sterilcentralen/Vareindlevering 1