Organisering af MEDudvalg på Regionshospitalet Horsens

MED står for medbestemmelse og medindflydelse, og i de forskellige udvalg i MEDsystemet sidder både leder- og medarbejderrepræsentanter.

Hver afdeling har et lokalt MEDudvalg (LMU), hvor sager omkring sikkerhed, arbejdsmiljø, organisering af arbejdet, besparelser, personalepolitikker og lignende typisk diskuteres.

Herudover har hospitalet et HovedMEDudvalg (HMU), der mødes 6 gange om året. Regionen har derudover et overordnet MEDudvalg (RMU), hvor en leder- og ofte også en medarbejderrepræsentant fra hospitalets HMU deltager.

Regionshospitalet Horsens har valgt at anvende MED-systemet, hvor sikkerheds- og samarbejdsspørgsmål behandles i et en-strenget system. Ved at benytte MED som et samlet forum for medarbejderindflydelse, sikkerhed og arbejdsmiljø, sikres det, at der kommer en naturlig sammenhæng og dialog om de emner, der tilsammen har stor indflydelse på den enkeltes arbejdssituation. Desuden styrkes arbejdet med arbejdsmiljøet, da det er højt prioriteret konstant at efterleve arbejdsmiljølovens bestemmelser som minimumsstandarder.

Information skal ske på så tidligt et tidspunkt, at der bliver gode muligheder for en grundig drøftelse og på en måde, så medarbejderrepræsentanternes synspunkter og forslag kan indgå i grundlaget for ledelsens og politikernes beslutninger. Der skal ske en koordinering mellem Regions-MEDudvalget, Hoved-MEDudvalget og Lokal-MEDudvalgene, så informationer og informationsveje mellem udvalgene er tydelige og tilgængelige.

I Hoved-MEDudvalget ønsker vi at arbejde med, for hospitalet, væsentlige overordnede emner og problemstillinger såsom kulturen på arbejdspladsen, arbejdsglæde, arbejdsmiljø, faglig udvikling, rekruttering og fastholdelse af kompetente medarbejdere – alt sammen til glæde og gavn for patienter, borgere og ansatte.

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i RHH HMU
den 16. juni 2022 kl. 12:00
i Den Blå Sal

Ordstyrer: ergoterapeut Anne Marie Haaning Sigh


Sagnr.: 1-00-3-22

1. Deltagere (2 minutter)

Beslutning

Til stede på mødet er:

Hospitalsdirektør Lisbeth Holsteen Jessen (formand) – LHJ

Lægefaglig direktør Nils Falk Bjerregaard – NFB

Chefterapeut Rikke Møller Jensen – RMJ

Chefradiograf Louise Duedahl – LD

Cheflæge Karsten Krøner – KK

Chefsygeplejerske Marie-Louise Ulsøe – MLU

Overlæge Anne-Mette Bay Bjørn - AMBB

Oversygeplejerske Caroline Riis Mågård – CRM

Social- og sundhedsassistent Liselotte Svane Pedersen (næstformand) – LSP

Bioanalytiker Annet Holdesen Vind – AHV

Ergoterapeut Anne Marie H. Sigh (ordstyrer) – AMS

Sygeplejerske Niels Jørgen Nielsen – NJN

Sygeplejerske Jannie Covarrubias – JC

Sygeplejerske Gina Murberg – GM

Sygeplejerske Randi Hvarregaard Pedersen – RHP

Overlæge Anne Mette Skjødt-Jensen – AMSJ

HR-konsulent Marie Kjær Sørensen (referent) – MKS


Chefsygeplejerske Hanne Gyldenløve deltager under punkt 6.

Ergoterapeut Malene Juul Hylle deltager under punkt 8.

Projektchef Søren Schousboe Laursen deltager under punkt 9.


Der er afbud fra:

HR-chef Lene Krag

Sygeplejefaglig direktør Mette Ringtved

Bioanalytiker Susanne Jørgensen

Reservelæge David Haldrup

Serviceassistent Hedvig Sólsker

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-3-22

2. Referat fra HMU-møde (2 minutter)

Administrationen indstiller,

at HMU godkender referatet fra møde i HMU den 20. april 2022.

Sagsfremstilling

Efter udsendelse af referatet har arbejdsmiljøkonsulent Anja Frøkjær fremsendt bemærkning til referatets punkt 8 'APV emner til HMU 2022'. Det præciseres, at "Det er rigtig godt, at afdelingerne laver løbende APV og dermed løbende får fulgt op på og løst problemstillinger, som ikke behøver at vente til APV-runderne med at blive løst. Det er samtidig vigtigt, at afdelingerne får meldt de større sager/sager, de ikke selv kan løse, ind i forbindelse med APV-runderne. På den måde sikres det, at sagerne kommer ind i prioriteringen til midler fra APV-puljen m.m.".

Beslutning

Godkendes uden bemærkninger.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-3-22

3. Referat fra LMU (1 minut)

Administrationen indstiller,

at HMU tager referaterne fra LMU til efterretning.

Sagsfremstilling

Referater fra LMU-møderne kan ses via nedenstående link:


./.


http://horsens.intranet.rm.dk/om-hospitalet/referater-overordnet/lmu-linkoversigt/


Vær opmærksom på, at linket ikke virker direkte fra referatet, men at adressen skal kopieres ind i søgelinjen på internettet for at komme til LMU-referaterne.

Beslutning

Ingen bemærkninger.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-3-22

4. Nyt fra Regions-MEDudvalget og koncernledelsen (10 minutter)

Administrationen indstiller,

at HMU tager orienteringen til efterretning.

Sagsfremstilling

Formand Lisbeth Holsteen Jessen orienterer. Medarbejdersiden supplerer orienteringen vedr. RMU.

Beslutning

Nyt fra RMU (møde 13. juni 2022):

  • Status fra hospitalerne i RM: der opleves generelt personalemangel og rekrutteringsudfordringer. Der ses fortsat sengelukninger, senest i Gødstrup, som også er voldsomt udfordret over på indflytningen. Der arbejdes videre med 360 graders planen.
  • Orientering om nedsættelse af national robusthedskommission, som skal komme med anbefalinger til, hvordan sundhedsvæsenets kapacitetsudfordringer bliver håndteret (Søren Brostrøm er udpeget til at stå i spidsen for den).
  • Der forventes nedsat en arbejdsgruppe, der skal kigge på organisering og indhold i forhold til nærhospitalerne.
  • RMU fik en gennemgang af og drøftede regionalt sygefraværsdata.
  • Drøftelse af sociale kapitel, herunder fleksjob. RM er åben over for brugen af fleksjobbere, selvom der er mange ting, der skal falde i hak for, at det kan lykkes.
  • Pointe fra regionsdirektør Pernille Blach Hansen, som medarbejderne gerne må dele: Vi skal passe på ikke at lave bekymringsskrivelser i tide og utide. På den måde kan vi ved fælles hjælp sikre, at det er de væsentligste emner, der får den rette opmærksomhed.


Nyt fra koncernledelsen tages løbende under efterfølgende punkter på mødet.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-3-22

5. Økonomi 2022 og 2023 (25 minutter)

Administrationen indstiller,

at HMU tager orienteringen til efterretning.

Sagsfremstilling

Hospitalsledelsen giver en kort status vedrørende følgende emner:


  • Økonomiaftalen mellem Regeringen og regionerne for 2023


  • Hospitalets økonomiske situation, herunder:
    • Økonomiprognose for 2022
    • Vurdering af residualrammen i de kommende år


  • Processen for budget 2023, herunder:
    • Den regionale proces
    • Den interne hospitalsproces


  • Investeringsplan, herunder
    • RH Horsens' indmeldinger til investeringsplanen
    • Status på den samlede investeringsplan i Region Midtjylland

Beslutning

LHJ redegjorde for punktet med afsæt i de vedlagte slides.


Økonomiaftale 2023

Hovedpointer i aftalen:

  • Løft på 1,000 mia. kr. i det regionale udgiftsniveau.
  • Regionerne får fortsat dækket nettomerudgifter grundet COVID-19 og pukkelafvikling.
  • Nærhedsfinansieringen fortsætter med samme kriterier: fortsat krav om at lave mindre inden for udvalgte områder.
  • Regionalt teknologibidrag på 0,4 mia. kr.
  • Anlægsramme på 2,95 mia. kr.


Økonomiaftalen for 2023 giver en samlet realvækst på 1,040 mia. kr. på landsniveau. Heraf: 1 mia. kr. til det demografiske træk (der kommer flere borgere) og 0,04 mia. kr. til sundhedsklynger (til at realisere sundhedsplanen).



Region Midtjylland får hævet sin driftsøkonomi med 200,1 mio. kr. Ser man på de historiske tal, så er der tidligere år både givet mere og mindre.

Foruden ovenstående midler, er regionerne samtidig blevet bedt om at finde 400 mio. kr. årligt på nationalt niveau ved at effektivisere som følge af teknologisk udvikling. Midlerne kan så bruges til øget behandlingskapacitet i stedet for. En lignende opgave er stillet omkring brugen af konsulenter (dog med forventet besparelse på 50 mio. kr.).


Anlægsramme

Der er afsat en samlet ramme til øvrigt anlæg på 2,95 mia. kr., heraf 0,637 mia. kr. til Region Midtjylland. Region Midtjyllands investeringsplan forudsætter en national ramme på 3,5 mia. kr. (Region Midtjylland = 0,756 mia. kr.) til øvrigt anlæg, hvilket kan give anledning til lidt bekymring i forhold til kommende bygge- og anlægsprojekter.


RH Horsens' økonomiske situation – prognose for 2022:

Der forventes et væsentligt merforbrug på hospitalet i 2022, hvilket både skyldes et stort merforbrug i afdelingerne og et merforbrug i hospitalets centrale kasse 'residualrammen'. Dertil kommer stigende energipriser.


Årsager til merforbruget i 2022:

  • Stort merforbrug på afdelinger
    • Dyr erstatning ved vakance og sygdom
    • Manglende tilretning af plejefremmøde mv. som følge af
      • Sammen om Opgaven
      • Ny forhåndsaftale som ikke er finansieret udefra
    • Klassiske og/eller velkendte økonomiproblemstillinger
  • Blødende residualramme
    • Stor investering i Sammen Om Opgaven
    • Dyre ekstra sengeåbninger
  • Stigende energipriser


Residualrammen i de kommende år viser væsentligt merforbrug, dvs der er ubalance mellem hospitalets samlede budget og de midler, der er lagt ud til afdelinger og puljer.


Handleplan for nedbringelse af merforbrug:

  • Overholde afdelingsbudgetter
  • Sikre balance på residualrammen
  • Få statslig kompensation for stigende energipriser (arbejdes der fortsat på, da det ikke er en del af økonomiaftalen)

På den baggrund forventer HL, at kunne reducere merforbruget betragteligt.


Budget 2023: perspektiver for RH Horsens

  • Ingen forventning om regional spareplan i 2023. Heller ikke her i huset, men vi er nødt til at finde økonomisk balance.
  • Usikkerhed om centralt øremærkede midler, og hvor mange midler hospitalerne tildeles til lokal prioritering. Dette sker i den efterfølgende budgetproces i regionsrådet i efteråret.
  • Midler skal i residualrammen uden større proces
    • Alternativet er spareplan
  • Stor usikkerhed om investeringsplan


Formandskabet lægger op til et høringssvar på Budget 2023 med fokus på at få mest mulig ud på hospitalerne som frie midler – og behovet for fortsat at prioritere hospitalet ift. anlægsmidler, bl.a til at færdigøre generalplanen og få etableret en ny sterilcentral. HMU giver sit mandat til at formandskabet kan udarbejde høringssvar uden forudgående ekstraordinært møde i HMU.


Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-100-96-21

6. Bærende principper for vagt på RHH (30 minutter)

Hospitalsledelsen indstiller,

at HMU drøfter og godkender principperne.

Sagsfremstilling

En del af Region Midtjyllands 360 graders plan er at arbejde med, hvordan vagter blandt plejepersonale kan fordeles mere jævnt end i dag.


Fordeling af vagter blandt flere medarbejdere sker med afsæt i, at plejepersonale i vagtbærende afsnit angiver vagtbelastnig som en væsentlig årsag til at forlade jobbet. Formålet er derfor at fastholde plejepersonale i sengeafsnittene/vagtbærende afsnit med udarbejdelsen af principperne.


De regionale principper er drøftet på RMU-møde den 7. april 2022. De regionale principper er vedlagt.


Hospitalsledelsen og afdelingsledelseskredsen har nedsat en arbejdsgruppe, der har udarbejdet vedlagte "Bærende principper om vagt"" gældende for plejepersonale på RHH.


Arbejdsgruppen består af:

  • Chefsygeplejerske Hanne Gyldenløve (formand for arbejdsgruppen)
  • Chefsygeplejerske Anette Bäckström
  • Næstformand i HMU, FTR Liselotte Svane Pedersen
  • FTR Niels Jørgen Nielsen
  • Sygeplejerske Camilla Eske Carstensen, medicinsk klinik
  • HR-chef Lene Krag


Arbejdsgruppen har haft reference til sygeplejefaglig direktør Hanne Sveistrup Demant.


Arbejdsgruppen har som en del af udarbejdelse af principperne drøftet, hvilke generelle hensyn der er vigtige at have sig for øje i arbejdet med mere jævn fordeling af vagter for at sikre de bedste vilkår for involveret personale. Dertil kommer overvejelser om i hvilke særlige situationer principperne kan fraviges.


Hospitalsledelsen godkendte principperne den 17. maj 2022. Principperne er godkendt i afdelingsledelseskredsen den 15. juni 2022.


Chefsygeplejerske Hanne Gyldenløve orienterer på dagens møde om arbejdsgruppens arbejde og drøftelser, herunder om de opstillede principper.

Beslutning

Baggrunden for hospitalets arbejde med principper for vagt er Region Midtjyllands 360 graders plan og de principper, som er drøftet på RMU mødet i april. Formålet er at tynde ud i vagtbyrden for den enkelte medarbejder, ved at øge antallet af medarbejdere, der tager del i vagtarbejdet. Det hænger således også sammen med, hvordan vi tænker patientforløb og organiserer vores hospital i det daglige.


Der har været nedsat en arbejdsgruppe, der har arbejdet med oplæg til "Bærende principper om vagt". I arbejdsgruppen er man nået frem til, at når der nyansættes i stillinger, der hidtil har været vagtfrie, i klinikker eller som udviklingssygeplejerske, så medfølger en forpligtelse til at gå i vagt i relevant sengeafsnit. Der er en opmærksomhed på, at der skal sikres god introduktion og integration i både klinik og sengeafsnit.

Der er en interesse og værdi i at trække de erfarne kliniksygeplejersker op på sengeafsnittene for at højne kompetenceniveauet og viden hos nye og mere uerfarne kollegaer. Både leder- og medarbejderside giver flere eksempler på, at det har fungeret efter hensigten og har fungeret godt. Samtidig er der dog bekymring for, om det vil gøre det sværere at rekruttere til denne type stillinger i fremtiden.


Det må forventes, at det tager tid, før man for alvor kan mærke fordelene af de nye principper i sengeafsnittene, men Hanne Gyldenløve oplever, at personalet i sengeafsnittene tager godt imod det. RMJ spørger ind til, om man – for at sikre hurtigere virkning i sengeafsnittene – er gået i dialog med allerede ansatte i vagtfrie stillinger, om de vil påtage sig vagter i sengeafsnittene eller om man overvejer at varsle nogle til det? Det er for nuværende ikke hospitalets ønske at tvinge allerede ansatte i vagtfrie stillinger ind i vagterne. Det skal ske ad frivillighedens vej eller ved nyansættelser.


NJN italesætter, at der i RMU er fremsagt nogle af de bekymringer, som også er berørt i HMU; bekymring for opretholdelse af fagligheden i klinikkerne, rekrutteringsmuligheder m.fl. NJN er ikke nødvendigvis enig i principperne, men anerkender samtidig ønsket om at hjælpe og sikre bemandingen i sengeafsnittene, herunder at der er tale om en ledelsesbeslutning, som medarbejderne er indstillet på at arbejde konstruktivt ind i.


AHV spørger ind til, hvor "serviceafsnittene" (fx Blodprøver og Biokemi og Røntgen og Skanning) er i disse tanker. Der opleves et øget arbejdspres i vagterne i disse afdelinger. Har man også set på aftaler om opgaver i de forskellige vagtlag, da det vil hjælpe på trivslen? Det tilkendegives, at dette ikke har været en del af arbejdsgruppens opgave, men at denne type drøftelser sker i de enkelte sengeafsnit. AHV foreslår, at der ses på noget for de kliniske serviceafsnit.


LHJ afrunder drøftelsen og konkluderer, at HMU kan godkende arbejdsgruppens oplæg til "Bærende principper for vagt", der herefter sendes ud til lokale drøftelser i afdelingerne via LMU'erne.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-3-22

7. Sidste nyt fra huset (30 minutter)

Administrationen Indstiller,

at HMU drøfter status i huset.

Sagsfremstilling

Hospitalsledelsen og næstformand Liselotte Svane Pedersen orienterer, som oplæg til drøftelse, om den nuværende situation i huset, herunder eventuelle opmærksomheder og tiltag, der er gjort siden sidst.

Beslutning

Medarbejdersiden har forud for dagens møde fokuseret på situationen i Medicinsk Afdeling, hovedsageligt Medicinsk sengeafsnit 1 og 2, hvor personalemangel er en væsentlig udfordring. LSP fortæller, at det ikke kun er vakante stillinger, der udfordrer, men snarere et stort antal medarbejdere, der går på barsel (15 i MS1 og 10 i MS2), hvor det ikke har været muligt at rekruttere vikarer.

MS2 har et påbud fra Arbejdstilsynet, som de skal arbejde med, men det er vanskeligt i den nuværende situation, hvor der konstant er huller i arbejdstidsplanen. Det opleves svært at sige nej til ekstra vagter, da man føler sig forpligtet af hensyn til kollegaerne. Situationen opleves meget frustrerende af personalet, der ønsker det drøftet, om det er muligt at lukke senge som man fx har gjort på Kirurgi? Vagtplanerne hænger ikke sammen og der er en bekymring for patientsikkerheden.

LSP anerkender, at ledelsen arbejder på løsninger. Men det gør først en forskel på den lange bane og der er brug for noget nu. "Sammen om opgaven" er en væsentlig hjælp, men samtidig oplever personalet, at de bruges til flere ting end aftalt og end de måske er kompetente til. På samme måde sættes nyansatte alt for hurtigt til opgaver og vagter, som man aldrig ville have gjort tidligere.


LHJ takker medarbejdersiden for at give det sande billede af situationen. Det er ikke nyt for hospitalsledelsen, der deler bekymringen og som d.d. (16/6-2022) har drøftet det på møde med direktionen. Hospitalsledelsen har derudover en bekymring for den fremtidige situation ift. Covid smittede personaler, der kan presse os ekstra i den kommende periode.

Der er ud udfordringer i hele regionen. Det betyder, at koncernledelsen rykker tættere sammen i forhold til løsninger. Det forventes, at hospitalerne kommer til at hjælpe hinanden mere i løbet af sommeren. Koncernledelsen mødes senere på dagen og drøfter, hvordan de enkelte hospitaler står.

NFB forklarer, at en del af løsningen er, at vi er i dialog og samarbejder med hinanden på tværs af hospitalet. Hvilket vi er gode til. Hospitalsledelsen har svært ved at lukke senge, fordi mængden af patienter ikke er til det – og de andre hospitaler er i samme situation. Der arbejdes derfor på mange fronter for at holde sengene åbne. NFB appellerer til en løbende dialog; hvornår er der balance, og hvornår er nok nok?


Strategi

LHJ giver HMU en kort orientering om, hvor langt hospitalet er nået med udarbejdelse af en ny strategi for de kommende år. Der er kommet mange gode input fra huset, og man har nu udarbejdet et 1. udkast til strategiens hovedpunkter.

De to ben i strategien, attraktivt behandlingssted og attraktiv arbejdsplads/uddannelsessted, er blevet udfoldet lidt mere, så det nu hedder: RH Horsens som attraktiv arbejdsplads, uddannelses- og behandlingssted og samarbejdspartner.

Der lægges vægt på, at strategien skal give mening og værdi for både patienter og personale – og at fundamentet for strategiarbejdet er dygtige og engagerede medarbejdere.


Det forventes, at strategien sættes på AL-møde i august/september, hvorefter det præsenteres i HMU. LHJ regner med, at strategien udrulles fra 1. januar 2023.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-3-22

8. "Sammen om opgaven" – set fra Fysio- og Ergoterapien (30 minutter)

Administrationen indstiller,

at HMU tager orientering om status på arbejdet med "Sammen om opgaven" tages til efterretning
at HMU drøfter "Sammen om opgaven" i forlængelse af Fysio- og Ergoterapiens oplæg

Sagsfremstilling

På HMU d. 20. april 2022 blev der givet en status på arbejdet med "Sammen om Opgaven", og Servicechef Kirsten Rytter Knudsen fortalte om Service- og Tekniks arbejde med konceptet.


Status i starten af maj måned 2022 er, at der er ansat 14 terapeuter, 3 diætister, 25 serviceassistenter og ernæringsassistenter samt 8,5 farmakonomer til "Sammen om Opgaven". Dermed lever "Sammen om Opgaven" i høj grad på hospitalet.


Hospitalskonceptet og rammerne om "Sammen om Opgaven" blev udarbejdet af en arbejdsgruppe på hospitalet, som aktuelt er ved at færdiggøre en plan for evaluering af konceptet.


På dagens møde vil Malene Juul Hylle fortælle om arbejdet med implementering af "Sammen om Opgaven" med udgangspunkt i Fysio- og Ergoterapien, herunder hvilke processer der igangsættes, understøttes og udvikles på tværs af faggrupper, afsnit og afdelinger.
Malene Juul Hylle er ansat i Fysio- og Ergoterapien og varetager afdelingens arbejde med at implementeringen af "Sammen om Opgaven".

Beslutning

Tilbage i 2019 blev den første ergoterapeut og fysioterapeut ansat på Medicinsk sengeafsnit 1 i opgavedelestilling. Men selvom man siden dengang har gjort sig brugbare erfaringer, så er der fortsat nye ting, som vi skal forholde os til i "Sammen om opgaven". Der er en pointe i, at selvom vi har travlt og gerne vil skynde os med at få det til at fungere, så er vi nødt til at være tålmodige, da tingene tager tid.


Der er pt ansat 3 ernæringsassistenter, 7 rehabiliteringsfysioterapeuter og 7 rehabiliteringsergoterapeuter i flere af RH Horsens' sengeafsnit på tværs af specialer.


Stillingsbetegnelsen ændres fra terapeut i opgavedelingstilling til "rehabiliteringsterapeut": Har givet et fælles sprog på tværs af regionen (oprindeligt fra AUH). Samtidig har det givet en række rystelser og forskydninger i forhold til forståelsen af, hvad det betyder og hvad man kan. En del af arbejdet i "Sammen om opgaven" handler således også om narrativer og fortællinger.


Malene Juul Hylle fortæller, at når hun ser ned i de bilaterale samarbejdsaftaler, så er der faktisk rigtig mange ting, der går igen på tværs af afdelingerne. Fysio- og Ergoterapien er derfor gået mere systematisk til værks; fx en skabelon i skabelonen til samarbejdsaftaler. Samtidig er funktionsbeskrivelsen til terapeut i opgavedelingstilling (nu rehabiliteringsterapeut) blevet opdateret, så den passer bedre til virkeligheden.


Fysio- og Ergoterapien er i gang med at se på et opgavekatalog med inddragelse af relevante medarbejdere. Der er pt. udarbejdet en illustration af opgaveløsningen, der er ment som et dialogværktøj.




HMU drøfter illustrationen og konstaterer, at der er mange ting, som faggrupperne kan hjælpe hinanden med. Dog skal man fortsat have for øje, hvad den enkelte kan håndtere bedst ud fra sin uddannelsesbaggrund og tidligere erfaring. Det er en ledelsesopgave at sikre, at medarbejderen er kompetent til at løse de opgaver, som de sættes til uanset om vi taler rehabiliteringsterapeuter, serviceassistenter eller sygeplejersker m.fl.


Malene Juul Hylle fortæller, hvordan der også er fokus på onboarding. Rehabiliteringsterapeuterne passer ikke nødvendigvis ind i de kendte introduktioner, og der bør derfor ses på en mere individuelt tilrettelagt struktureret proces. Der arbejdes på udkast til onboarding med et særligt fokus på en monofaglig mentor.

Det samme opleves ved dokumentationspraksis, der heller ikke passer helt til opgaveløsningen.


"Sammen om opgaven" handler om samskabelse: Der er fokus på fælles ejerskab, mål og viden om, hvad det kan og betyder. Kompetenceudvikling er vigtigt og der kan tænkes i teambaseret træning; vi skal være nysgerrige på hinandens kompetencer og muligheder.


HMU afslutter punktet med at rose og anerkende Fysio- og Ergoterapiens arbejde.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-3-22

9. Aktuel status på byggeri og anlæg (15 minutter)

Administrationen indstiller,

at HMU tager orienteringen til efterretning.

Sagsfremstilling

Projektchef Søren Schousboe Laursen giver en mundtlig orientering på mødet.

Beslutning

Søren Schousboe Laursen fortæller om de problemer, der er opstået i en kloak i forbindelse med byggeriet i Akut 2E. Selvom rådgivere og entreprenører kendte til kloakledningernes placering, sker der alligevel noget den 23. marts 2022, der gør, at spildevand ikke kan afledes. Det udmønter sig i en beredskabssituation. Der opsættes pumper til at aflede spildevandet. Resultatet er 40 m kloakrør fyldt med beton under Køkkenet.
Status er, at man fortsat pumper spildevandet væk gennem overjordiske slanger. Der er samtidig identificeret to forskellige løsninger (plan A og B) på problemerne: enten ved udfræsning af kloakledningerne eller flytning af kloakledningen til kirkegården. Der forventes 6 måneders forsinkelse på byggeriet i Akut 2E men ikke ingen påvirkning af andre projekter.


Hospitalet er desuden stødt ind i byggemæssige udfordringer i forbindelse med bygning 6 (R&S, klinikker m.v.), idet den største entreprenør på projektet, Torntoft og Mortensen, erklæres konkurs 22. april 2022. Heldigvis var de færdige med Akut 2D og nåede ikke at åbne taget ind til bygning 6. Konkursboet forhandler med mulige overtagere af projektet.

Byggeri og Anlæg forsøger at holde øvrige entreprenører i gang og presser på over for kurator og garantistiller. Der er et håb og en forventning om opstart efter sommerferien.

Konsekvensen er ca. 3 måneders forsinkelse, men MR-3 til Røntgen og Skanning forventes ind rettidigt.


I Højhuset går renoveringsarbejdet efter planen. Faktisk fortæller Søren Schousboe Laursen, at byggeriet er lidt foran, hvilket også betyder at nogle afsnit kan forvente at flytte tidligere end oprindeligt udmeldt.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-3-22

10. Eventuelt og kommunikation fra mødet (10 minutter)

Administrationen indstiller,

at HMU drøfter emner til eventuelt.
at HMU beslutter, hvilke emner, der skal kommunikeres fra mødet.

Beslutning

Emner til eventuelt:

  • HMU drøftede på møde i april brugen af de resterende midler, som Regionsrådet har bevilget som del af arbejdet med 360 graders planen, herunder forslag om at samarbejde med Personaleforeningen om et arrangement. NJN fortæller, at Personaleforeningen er med på idéen og er i gang med at se på et arrangement eller to. Regionen har givet hospitalet lov til at bruge pengene i 2023 i stedet for i 2022, hvilket giver bedre muligheder for planlægningen. Der nedsættes en gruppe på hospitalsniveau, der skal hjælpe med planlægningen og de kreative tanker.
  • AMSJ fortæller, at dette er hendes sidste møde i HMU, da hun pr. 1. juni er tiltrådt stilling som uddannelsesansvarlig ledende overlæge og derfor ikke kan have funktionen som arbejdsmiljørepræsentant mere. HMU og AMSJ takker begge for samarbejdet.


Kommunikation fra mødet:

  • Økonomi 2022 og 2023: RH Horsens ser ud til at ende med et væsentlig merforbrug i 2022 af forskellige årsager. Den nye Økonomiaftale for 2023 giver anledning til lidt bekymring vedr. både drifts- og anlægsøkonomien, hvilket vil komme til at fremgå af formandskabets høringssvar til Regionsrådet vedr. Budget 2023.
  • Bærende principper for vagt: den lokale arbejdsgruppes oplæg om "Bærende principper for vagt" blev godkendt af HMU og sendes nu ud til drøftelse i de lokale MED-udvalg. Medarbejdersiden rejste en række opmærksomheder, herunder at de kliniske serviceafsnit ikke er en del af oplægget.
  • Sidste nyt fra huset: medarbejdersiden orienterede om situationen i Medicinsk afdeling, hvor der opleves rekrutteringsudfordringer og personalemangel bl.a. pga. mange på barsel. HMU drøftede, hvordan sådanne situationer håndteres, herunder vigtigheden af dialog og samarbejde i hele huset. Der opleves lignende udfordringer i hele regionen og der arbejdes med løsninger på flere fronter.
  • Sidste nyt fra huset: HMU fik en kort orientering om status på strategiarbejdet. Emnet tages op som et selvstændigt punkt på et kommende møde.
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-3-22

11. Kommende møder

Sagsfremstilling

Næste møde i HMU afholdes den 16. september 2022, og her vil en repræsentant fra ledersiden være ordstyrer.


Punkter til kommende møder:

  • Sygefravær (temadrøftelse)
  • Personaleflow (temadrøftelse)

Beslutning

HMU foreslår en række punkter til kommende møder:

  • Arbejdsmiljødrøftelse: balance mellem arbejdsliv og fritid (hvordan arbejder vi med det)
  • Opfølgning på principper for vagt
  • Strategi
Tilbage til toppen

Kontakt

Marie Kjær Sørensen
Tlf. +45 78 42 50 86
E-mail: Marie.Soerensen@horsens.rm.dk