Organisering af MEDudvalg på Regionshospitalet Horsens

MED står for medbestemmelse og medindflydelse, og i de forskellige udvalg i MEDsystemet sidder både leder- og medarbejderrepræsentanter.

Hver afdeling har et lokalt MEDudvalg (LMU), hvor sager omkring sikkerhed, arbejdsmiljø, organisering af arbejdet, besparelser, personalepolitikker og lignende typisk diskuteres.

Herudover har hospitalet et HovedMEDudvalg (HMU), der mødes 6 gange om året. Regionen har derudover et overordnet MEDudvalg (RMU), hvor en leder- og ofte også en medarbejderrepræsentant fra hospitalets HMU deltager.

Regionshospitalet Horsens har valgt at anvende MED-systemet, hvor sikkerheds- og samarbejdsspørgsmål behandles i et en-strenget system. Ved at benytte MED som et samlet forum for medarbejderindflydelse, sikkerhed og arbejdsmiljø, sikres det, at der kommer en naturlig sammenhæng og dialog om de emner, der tilsammen har stor indflydelse på den enkeltes arbejdssituation. Desuden styrkes arbejdet med arbejdsmiljøet, da det er højt prioriteret konstant at efterleve arbejdsmiljølovens bestemmelser som minimumsstandarder.

Information skal ske på så tidligt et tidspunkt, at der bliver gode muligheder for en grundig drøftelse og på en måde, så medarbejderrepræsentanternes synspunkter og forslag kan indgå i grundlaget for ledelsens og politikernes beslutninger. Der skal ske en koordinering mellem Regions-MEDudvalget, Hoved-MEDudvalget og Lokal-MEDudvalgene, så informationer og informationsveje mellem udvalgene er tydelige og tilgængelige.

I Hoved-MEDudvalget ønsker vi at arbejde med, for hospitalet, væsentlige overordnede emner og problemstillinger såsom kulturen på arbejdspladsen, arbejdsglæde, arbejdsmiljø, faglig udvikling, rekruttering og fastholdelse af kompetente medarbejdere – alt sammen til glæde og gavn for patienter, borgere og ansatte.

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i RHH HMU
den 15. juni 2023 kl. 09:00
i Hotel Trinity

Ordstyrer: bioanalytiker Annet Rosendal Vind


Sagnr.: 1-00-2-23

1. Deltagere (2 minutter)

Beslutning

Til stede på mødet er:

Hospitalsdirektør Lisbeth Holsteen Jessen (formand) – LHJ

Sygeplejefaglig direktør Mette Ringtved – MR

Lægefaglig direktør Nils Falk Bjerregaard – NFB

Chefsygeplejerske Marie-Louise Ulsøe – MLU

Cheflæge Karsten Krøner – KK

Chefterapeut Rikke Møller Jensen – RMJ

Chefradiograf Louise Duedahl – LD

Oversygeplejerske Caroline Riis Mågård – CRM

Overlæge Anne-Mette Bay Bjørn – AMB

Social- og sundhedsassistent Liselotte Svane Pedersen (næstformand) – LSP

Sygeplejerske Jannie Covarrubias – JC

Sygeplejerske Randi Hvarregaard Pedersen – RHP

Sygeplejerske Hanne Krogh Ørskov – HKØ

Bioanalytiker Annet Holdesen Vind (ordstyrer) – AHV

Ergoterapeut Anne Marie H. Sigh – AMS

Bioanalytiker Susanne Flensborg Jørgensen – SFJ

Lægesekretær Frederikke Dannemann Lydiksen – FDL

HR-konsulent Marie Kjær Sørensen (referent) – MKS


Der er afbud fra:

HR-chef Lene Krag

Overlæge Lise Svenningsen

Sygeplejerske Niels Jørgen Nielsen

Læge Esben Stistrup Lauritzen (og fra suppleant Sofie Holm Christensen)

Serviceassistent Hedvig Sólsker (og fra suppleant Majken Bjerrisgaard Thomsen)

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-2-23

2. Referat fra HMU-møde (2 minutter)

Administrationen indstiller,

at HMU godkender referatet fra møde i HMU den 17. april 2023.

Beslutning

Godkendes uden bemærkninger.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-2-23

3. Referat fra LMU (1 minut)

Administrationen indstiller,

at HMU tager referaterne fra LMU til efterretning.

Sagsfremstilling

Referater fra LMU-møderne kan ses via nedenstående link:


./.


http://horsens.intranet.rm.dk/om-hospitalet/referater-overordnet/lmu-linkoversigt/


Vær opmærksom på, at linket ikke virker direkte fra referatet, men at adressen skal kopieres ind i søgelinjen på internettet for at komme til LMU-referaterne.

Beslutning

Ingen bemærkninger.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-2-23

4. Nyt fra Regions-MEDudvalget og koncernledelsen (15 minutter)

Administrationen indstiller,

at HMU tager orienteringen til efterretning.

Sagsfremstilling

Formand Lisbeth Holsteen Jessen orienterer. Medarbejdersiden supplerer orienteringen vedr. RMU.

Beslutning

Nyt fra Regions-MEDudvalget:

  • Der har været afholdt møde mellem RMU og Forretningsudvalget.


Nyt fra koncernledelsen:

  • Konstitueringer i koncernledelsen: LHJ og Tina Ebler (Psykiatrien) er eneste ikke-konstituerede hospitalsdirektører i regionen:
    • Thomas Balle Kristensen er konstitueret hospitalsdirektør på AUH.
    • Jonas Dahl er konstitueret hospitalsdirektør på HE Midt (er efterfølgende blevet konstitueret regionsdirektør, da Pernille Blach Hansen har opsagt sin stilling).
    • Henning Weihrauch Voss er konstitueret hospitalsdirektør på RH Gødstrup.
    • Dorthe Klith er konstitueret hospitalsdirektør i Præhospitalet.
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-2-23

5. Økonomi og aktivitet (30 minutter)

Administrationen indstiller,

at HMU tager orienteringen til efterretning.

Sagsfremstilling

Formand Lisbeth Holsteen Jessen orienterer om hospitalets økonomi og aktivitet med fokus på:

  • Hospitalets økonomi 2023
  • RMs økonomi
  • Regionsrådets budgetseminar
  • Økonomiaftalen

Beslutning

Økonomiaftalen for 2024:

Hovedpointerne er:

  • Løft på 1,073 mia. kr. i det regionale udgiftsniveau (RM's udgift er ca. 25 % af det samlede udgiftsniveau i regionerne)
  • Administrative besparelser i regionerne på 300 mio. kr.
  • Regionalt teknologibidrag på 175 mio. kr. Hvis driften effektiviseres gennem teknologi, er der penge, der kan bruges til andre ting.
  • Fremrykning af 350 mio. kr. fra akutaftalens prioritering i 2024 til 2023. Penge til pukkelafvikling, men slår ikke helt til i forhold til vores behov.
  • Nærhedsfinansieringen fortsætter med samme kriterier (reducere indlæggelser, ambulante besøg etc. og i stedet gennemføre videokonsultationer og lignende).
  • Anlægsramme på 3,35 mia. kr.


Økonomiaftalen for 2024 giver en samlet realvækst på 1,350 mia. kr. Det svarer til ca. 265 kr. i realvækst i Region Midtjylland efter besparelsen på det administrative område (ca. 60 mio.).

Realvæksten svarer nogenlunde til dét, som vi plejer at få, men udfordringen er, at sundhedsvæsnets udgifter stiger mere end nogensinde.


Administrative besparelser som forudsat i regeringsgrundlaget: udgifterne til administration i kommuner og regioner skal nedbringes med 3 mia. kr. frem mod 2030 med henblik på at finansiere en ekstraordinær ramme til løn og arbejdsvilkår i den offentlige velfærd. Besparelsen i 2024 er på 1 mia. kr., heraf 300 mio. kr. til regionerne:

  • 277 mio. kr. på sundhedsområdet (RM = 60,2 mio. kr.)
  • 23 mio. kr. på Regional Udvikling (RM = 4,6 mio. kr.)


Anlægsområdet: Der er givet flere penge til området end ledelsen havde regnet med, men det er kun positivt. Det betyder, at LHJ igen er optimistisk i forhold til hospitalets Sterilcentral.


Hospitalets økonomiske situation:

RH Horsens skal ende 2023 med balance eller mindreforbrug. Hospitalerne i RM skal samlet set i balance – og da RH Gødstrup er kraftigt udfordret, skal øvrige hospitalerne gerne ende med et plus. Det skal vi således også helst i Horsens.


Afdelingsniveau:

  • Afdelinger må ikke ende 2023 med merforbrug
  • Aftalt gæld skal afvikles i 2023
  • Afdelinger opfordres kraftigt til at ende 2023 med mindreforbrug


Centrale puljer: her er der bremset hårdt op. Der er begrænset/udsat indkøb, investeringsniveauet er nedsat og renoveringer og andre forbedringer er blevet udsat.


Residualrammen i de kommende år: vi har en strukturel ubalance at arbejde med, da hospitalets "buffer" er i minus i de kommende år ud fra beregninger.


Budget 2024:

Perspektiver for RH Horsens i Budget 2024: Der er stor usikkerhed om de centralt øremærkede midler (hvordan de fordeles).

  • Begrænset udsigt til demografimidler: Hvis der kommer demografimidler, skal de i residualrammen uden større proces. Hvis der ikke kommer demografimidler, er der behov for spareplan på RH Horsens.
  • LHJ udtrykker bekymring for, at hospitalerne ikke får del i realvækstmidlerne, der i stedet bruges på centrale poster i RM: praksisområdet og lægemidler. Samtidig forventer LHJ, at kapacitetsproblemer på kræftområdet også blive prioriteret.

Der er risiko for regional spareplan i 2023 og 2024, hvis ikke de tilførte midler slår til.


HMU og særligt medarbejdersiden udtrykker stor bekymring over den økonomiske situation. AMS opfordrer til at råbe politikerne op og bede dem om at hjælpe med at prioritere opgaverne for sundhedsvæsnet i den trængte situation.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-2-23

6. Sidste nyt fra huset (15 minutter)

Administrationen Indstiller,

at HMU drøfter status i huset.

Sagsfremstilling

Hospitalsledelsen og næstformand Liselotte Svane Pedersen orienterer, som oplæg til drøftelse, om den nuværende situation i huset, herunder eventuelle opmærksomheder og tiltag, der er gjort siden sidst.

Beslutning

Medarbejdersiden orienterer fra drøftelser på seneste møde i Kontaktudvalget:

  • Bekymring over de administrative besparelser, som der lægges op til. Dels i forhold til Administrationens medarbejdere men også over den betydning, besparelserne eventuelt kan få for klinikken, hvis der lægges flere administrative opgaver derud.
  • Stor utilfredshed med det nye EPJ interface. Opdateringen giver udfordringer for lægesekretærerne, da der er mange ekstra klik ud til siden: det er belastende for hånd og arm. Samtidig gives der udtryk for, at systemet er sværere at navigere i for den enkelte medarbejder end tidligere. NFB fortæller, at der ikke er tale om en bestilling fra RM, men alene en beslutning fra producenten (Systematic). Det aftales, at MKS tager problematikken op med Anja Frøkjær og Helle Lindkvist-Kjeldsen.
  • Der er fortsat bekymring over vakante anæstesisygeplejerskestillinger på DKC, hvilket i høj grad går ud over de ortopædkirurgiske operationer. Det er en bekymring rejst af de yngre læger, som er bekymrede for uddannelsen.
  • At det ikke længere er muligt at trække kakao i kaffeautomaterne opleves af mange som en forringelse af personalegodet. Derudover er der personaler, der bruger ekstra tid på at varme kakao til småt spisende patienter. LHJ fortæller, at udgangspunktet altid har været gratis kaffe og the til personalet, mens gratis kakao har været et sidegode nogle steder. Kakaoen (og mælkepulveret) sætter sig fast i maskinerne, hvorfor der er en forholdsvis stor ekstraudgift til reparationer, vedligehold m.v. på automaterne. Det har ikke været HL's
    intention at ramme personalet, men med den økonomiske situation er det nødvendigt at finde besparelser. Medarbejderne gør opmærksom på signalværdien i at varmtvandsbassinet spares væk, derefter kakaoen osv. Det er ting, som er med til at gøre RHH attraktivt for medarbejderne. Der opfordres afslutningsvis til mere information om denne type besparelser en anden gang.
  • Personalet i Akutafdelingen føler sig presset: antal personaler i vagterne er blevet skåret ned og samtidig er FEA aftalerne udløbet. Det giver huller i vagtplanerne. Akutafdelingens personale føler desuden, at der er ekstra patienter og opgaver pga. sengelukninger andre steder. MR fortæller, at det er korrekt, at der er lavet aftaler om ekstra opgaver i Akutafdelingen, men der er også blevet tilført ressourcer til at løse disse opgaver. MR anerkender, at det kan opleves travlt i Akutafdelingen.


MR orienterer om, at der findes en pulje i regionen 'Kultur som sundhedsfremme'. Her har RHH søgt midler sammen med Musik- og Balletskolen Horsens til tre forskellige initiativer til fordel for patienter, pårørende og personale, herunder et hospitalskor.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-2-23

7. Evaluering af HMU døgnseminar (15 minutter)

Administrationen indstiller,

at HMU evaluerer på døgnseminarets 1. dag (14. juni 2023) ift. form, indhold og udbytte.

Sagsfremstilling

I forbindelse med afholdelse af 1. dag på HMU døgnseminar den 14. juni 2023 på Trinity Hotel, ønskes en evaluering af dagen.


Evalueringen bedes tage udgangspunkt i følgende:

  • Hvordan har dagen generelt været oplevet?
  • Hvad har vi fået ud af seminaret?
  • Er der nogle opmærksomheder, som vi skal tage med i planlægningen af kommende døgnseminar?

Beslutning

HMU drøfter, hvordan 1. dagen af HMU's døgnseminar blev oplevet af deltagerne:

  • Formen: afvekslende (oplæg, grupper og plenum) og aktive hele dagen. Alle kom til orde. Godt oplæg fra Anja Frøkjær i forhold til HMU's roller og opgaver inden for arbejdsmiljøområdet. Fin social aktivitet, det er godt at lave noget sammen (relationsskabende).
  • Rammen: fin tanke at sætte psykisk arbejdsmiljø ind i strategiens tankegang. Et svært emne, men fungerede godt.
  • Output: måske skal drøftelserne have love at vokse lidt. En opfølgning vil være vigtig med henblik på at blive mere konkrete på idéer. Måske går HMU hjem med forskellige tanker om, hvad der skal arbejdes videre med.
  • Ærgerligt, at mange suppleanter og enkelte repræsentanter ikke har haft mulighed for at deltage. De har været savnet i drøftelserne. Men det er specielt ærgerligt i forhold til det fremadrettede arbejde.
  • Opmærksomhed på, om der skal gives opgaver videre til LMU'erne i forlængelse af seminaret og i så fald hvilke.
  • Døgnseminaret har været med til at give et fælles sprog og referenceramme.


Medarbejdersiden fortæller om dårlig samvittighed over, at deltage i et døgnseminar i en periode, hvor hospitalet er presset økonomisk. Signalværdien virker forkert og det kan være svært at stå på mål for i forhold til andre kollegaer. LHJ anerkender følelsen, men fortæller, at Trinity Hotel ikke er et dyrt sted at afholde et seminar. At være på et konferencested i stedet for eks. en spejderhytte mindsker planlægningen på forhånd og gør de mange små praktiske ting væsentligt lettere på dagen.


Det aftales, at formandskabet går tilbage sammen med MKS og Lene Krag og samler trådene op fra seminaret og lægger en plan for, hvordan der arbejdes videre med de emner, som blev frembragt.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-2-2-11

8. FEA- og vikarforbrug (30 minutter)

Administrationen indstiller,

at HMU tager orienteringen om hospitalets forbrug af FEA, overarbejde og vikarer i 2022 og 2023 til efterretning.
at HMU drøfter hospitalets forbrug af FEA, overarbejde og vikarer i 2022 og 2023.

Sagsfremstilling

Medarbejdersiden i Hoved-MEDudvalget (HMU) har tilkendegivet ønske om at drøfte hospitalets forbrug af FEA og vikarer på nærværende møde. Drøftelsen om brugen af vikarer sker blandt andet også i forlængelse af Danske Regioners udmelding om, at forbruget af eksterne vikarer skal mindskes.

Forbrug af FEA, overarbejde og merarbejde på Regionshospitalet Horsens i 2022 og 2023

På grund af de regionale FEA aftalers sammensætning/indhold, er det ikke muligt at skille FEA fra anden overarbejde (direkte til udbetaling) for alle faggrupper. Det har derfor været nødvendigt at lave lønanalyser, der både indeholder overarbejde, merarbejde og FEA for at få det bedste overblik over forbruget til ekstra aktivitet i 2022 og 2023 (til dags dato = 16. maj 2023).

Dataudtræk viser, at der i 2022 er præsteret 46.300+ ekstra timer fordelt på FEA, overarbejde og merarbejde på tværs af alle afdelinger og faggrupper. Det svarer til ca. 24 årsværk. Udgiften til dette har været på 37,18 mio. kr.

I 2023 er der indtil nu præsteret 10.500+ ekstra timer fordelt på FEA, overarbejde og merarbejde på tværs af alle afdelinger og faggrupper, svarende til ca. 5,5 årsværk og en udgift på 10,17 mio. kr.

Af tabel 1 i bilaget ses forbruget af FEA, overarbejde og merarbejde på Regionshospitalet Horsens i 2022 og 2023, fordelt på afdelinger. Covid-19 afdeling og tilsvarende, fremgår ikke selvstændigt i tabellerne. Tabel 2 viser tilsvarende forbruget, men fordelt på faggrupper.

Forbrug af vikarer (ikke timelønsansatte tilkaldevikarer)

Dataudtræk fra ØS viser et samlet forbrug på 15,52 mio. kr. til eksterne vikarer på Regionshospitalet Horsens i 2022. I 2023 er forbruget frem til 16. maj 2023 på kr. 3,71 mio. kr. Forbruget dækker både over lægevikarer og vikarer på plejeområdet, men indeholder ikke udgifter til brug af timelønsansatte tilkaldevikarer med tilknytning til Regionshospitalet Horsens.

Det fremgår af tabel 3 i bilaget, at de største vikarudgifter er på plejeområdet, hvor Vikar Region Midt og det eksterne Sygeplejerskernes Vikarbureau er de mest anvendte leverandører.

Handleplan for nedbringelse af brugen af eksterne vikarer (Danske Regioner)

Den 24. november vedtog Danske Regioners bestyrelse en handleplan med fem anbefalinger, som skal understøtte en halvering af udgifterne til eksterne vikarer på plejeområdet inden 2025. Læger indgår for nuværende ikke i denne plan. Målet er at få flere fastansatte på hospitalerne samt at dække en større del af det resterende vikarbehov ved hjælp af interne vikarbureauer. Udover at oprette interne vikarbureauer (Region Midtjylland har allerede Vikar Region Midt) opfordrer bestyrelsen blandt andet til, at regionerne som udgangspunkt laver kontrakter og vilkår i rekrutteringen af eksterne vikarer på forhånd, så afdelingerne ikke presses til dyre nødløsninger.

Region Midtjylland ønsker at arbejde for, at regionens model for vikarer understøtter ansættelser i afdelingerne samt at undgå en bevægelse fra ansættelser på hospitaler og institutioner til eksterne vikarbureauer. I Region Midtjylland er der derfor aftalt følgende tilgang til brugen af vikarer :

  1. Stillinger besættes så vidt muligt med fastansatte medarbejdere frem for vikarer
  2. Som supplement til VRM kan afdelingerne bruge lokalt tilknyttede timelønsansatte
  3. Nogle hospitaler har fortsat egen vagtliste
  4. Vikarer bestilles hos VRM, som formidler regionale vikarer og vikarer fra eksterne bureauer med udbudsaftale.


Input til tiltag

På mødet i HMU lægges der op til en drøftelse af forbruget af FEA, overarbejde og i vikarer, opmærksomheder, som forbruget kalder på, samt eventuelle forslag til tiltag, der kan bidrage til at reducere forbruget fremadrettet. Der vil på mødet også være mulighed for at komme med input, og belyse fælles og lokale dilemmaer ved at reducere brugen.

Beslutning

LSP fortæller kort om baggrunden for punktet: Medarbejdersiden har haft et ønske om at vide, hvor mange penge, der bruges på FEA, overarbejde og vikarer. Der opleves et dilemma i forhold til, at hospitalet ikke ansætter flere personaler i stedet for at bruge FEA etc.


MKS gennemgår data vedrørende brugen af FEA med udgangspunkt i bilagene. Efterfølgende drøfter HMU i plenum, hvilke tanker datamaterialet sætter i gang:

  • En øjenåbner, hvor mange midler hospitalet har brugt og fortsat bruger.
  • Afvikling af ekstra spor, programmer etc. vil næsten altid medføre FEA, fordi man iflg. reglerne ikke må planlægge med overarbejde.
  • Et ønske om at pengene i højere grad bruges på fastansatte frem for vikarbureauer.
  • Forslag om at overansætte, hvis muligt: en dristighed i forhold til forventede barsler, naturlig afgang etc. Kan man tænke finansiering ind til at ansætte flere, så øvrige kollegaer bedre kan afspadsere?
    • Det er ønskværdigt, hvis det er en situation, der igen bliver mulig, men lige nu er det vanskeligt, fordi der ikke er mange ledige inden for de forskellige personalegrupper.
  • Ikke altid muligt at ansætte dem, som man gerne vil, fordi ansøgerne ikke er der.
  • Midlerne, der bruges på FEA, er oftest et overforbrug og dermed penge, hospitalet ikke har.
  • Ønske om ens tilgang i regionen. Gennemsigtighed og transparens.
  • Siger en masse om arbejdsmiljøet også. Vi skal derfor bruge pengene på en måde, der samtidig passer på vores personale.


LHJ fortæller, at der med fremlægningen af data bestemt ikke er tale om at pege fingre af personalet, hvis store arbejde i høj grad anerkendes. Forbrug på FEA og vikarer er et ledelsesansvar og aldrig medarbejdernes. Tallene er udtryk for en kompleks virkelighed, hvor hospitalet har været nødt til at bruge midlerne på denne måde for at løse opgaverne. Lige nu er incitamentstrukturerne forkerte i forhold til at nedbringe forbruget og i stedet flere faste personaler. Det vil RHH gå ind i ledelsesmæssigt.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-100-8-19

9. Udvikling af vores hospital til en ny virkelighed med flere ældre borgere og færre medarbejdere – "Transformationsdagsordenen" (50 minutter)

Administrationen indstiller,

at HMU tager orienteringen om baggrunden for arbejdet med transformationsdagsordenen, og hvordan vi arbejder med den på RH Horsens, til efterretning.
at HMU drøfterudfordringer og muligheder i transformationsdagsordenen.

Sagsfremstilling

Alderssammensætningen i den danske befolkning er under forandring. Det betyder, at vi i de kommende årtier bliver flere ældre borgere (og dermed flere patienter) og færre unge (og dermed færre unge, der tager en sundhedsuddannelse).


På RHH mærker vi det aktuelt som rekrutteringsproblemer flere steder, ligesom vi forventer et større patientpres de kommende år.


Det kalder på nogle grundlæggende forandringer i vores sundhedsvæsen i form af endnu mere samarbejde, en ny tilgang til ledelse, bedre inddragelse af medarbejdernes ideer og udvikling af vores praksis.


I regionale sammenhænge omtales behovet for grundlæggende forandringer ofte som "transformationsdagsordenen". En del af transformationsdagsordenen fokuserer på at ophøre med behandlinger uden evidens, akutte indlæggelser, der måske ikke er i patienternes tarv, digital understøttelse af hele eller dele af arbejdsgange m.m.


Transformationsdagsordenen er højt på dagsordenen blandt regionens direktion og hospitalsledelser, og er jævnligt i fokus på møder mellem RH Horsens' hospitalsledelse og afdelingledelser. De fleste kliniske afdelinger arbejder med tiltag, der har som mål at skabe bedre balance mellem vores resurser (personale) og opgaver. Samtidig er der behov for at vi i de kommende år gør endnu mere for at sikre blancen mellem resurser og opgaver.


Transformationsdagsordenen er en væsentlig del af hospitalsstrategiens fokusområde STØRRE SAMMENHÆNG.


Hvad betyder transformationsdagsordenen for medarbejderne?

På positivsiden kan transformationsdagsordenen medvirke til:

  • undgå vedvarende urimeligt travle arbejdsvilkår
  • oplevelse af mere meningsfyldt arbejde ved at uhensigtsmæssige indlæggelser og ikke evidensbaserede behandlinger mindskes
  • øget medarbejderindflydelse


Forhold der kan være negative for medarbejderne:

  • forandringer af arbejdsgange
  • nogle funktioner og aktiviteter bliver der færre af som følge af kravet om evidens


Drøftelse af transformationsdagsordenen på HMU den 15. juni

På mødet vil hospitalsledelsen kort fortælle om baggrunden for arbejdet med transformationsdagsordenen, og hvordan der arbejdes med den på ledelsesniveau.


Herefter foreslås det, at HMU drøfter udfordringer og muligheder i transformationsdagsordenen.

Beslutning

Transformation handler om at lave noget radikalt om. Det kan man gøre på mange facetter her på hospitalet. Det, som NFB sætter fokus på her på mødet, er det område, der handler om at lave mindre på sigt.


Selvom der arbejdes med at mindske arbejdsmængde og opgaver, er der selvfølgelig fortsat en masse ting, som vi fortsat skal lave og overholde: Vi har fx fortsat et ansvar i forhold til patienterne, udrednings- og behandlingsretten og kræftpakker.


Hvorfor er vi udfordrede?

Vi står over for en fremtid, hvor arbejdsstyrken bliver mindre og det samme gør økonomien. Imens ser vi en stigning i antallet af ældre. Samtidig er der forventninger fra borgere, politikere etc. – men også forventninger til os selv i takt med at vores kompetencer, teknologien, behandlingsformer etc. udvikler sig, som er med til at presse vores hverdag.


Det er svært at se effekten af ekstra midler på befolkningssundheden, fordi vi allerede kan så meget. Derfor kan vi også godt gå nogle skridt tilbage, uden at det går væsentligt ud over befolkningssundheden. Til gengæld vil vi så lave mindre og bruge færre ressourcer.


Koncernledelsens 5 wicked problems

  1. Hvordan øger vi borgernes egenmestring?
  2. Hvad skal der til for, at vi kun giver behandling med evidens for effekt?
  3. Hvordan skaber vi en kultur præget af mening, fællesskab og fleksibilitet?
  4. Hvordan får vi mere sundhed per medarbejder?
  5. Hvordan skaber vi en bæredygtig region og et bæredygtigt sundhedsvæsen?


Transformationsarbejdet på RHH

Bl.a. arbejde i gruppen af cheflæger, hvor transformation er inddelt i mindst fire dimensioner:

  1. Rette behandlingsniveau
  2. Digitalisering
  3. Gøre det rigtigt og færdigt første gang
  4. Evidens-udsættelse af den kliniske hverdag (ex undersøge om der er evidens for en given behandling)

Herunder forslag som eks. reducere tid fra publicering til ny klinisk praksis, nødvendig og tilstrækkelig dokumentation, undgå defensiv medicin og det rette team om patienten.


Hvad er transformation ikke?

  • Opgaveglidning eller opgaveoverdragelse
  • Suboptimering
  • Udlægning til speciallægepraksis eller almen praksis
  • Øge aktiviteten på speciallæge


Med andre ord handler transformation handler om at mindske opgaven samlet set i sundhedsvæsnet – ikke kun for bestemte grupper eller bestemte steder.


Hvis vi skal lykkes med transformation, kræver det en stærk og kritisk faglighed + klar og entydig ledelsesopbakning + et organisatorisk støttesystem.


HMU drøfter kort perspektiver og udfordringer i transformationsdagsordenen. Hvad gør vi med patienternes forventninger? Vi kommer til at skulle hjælpe hinanden med at sikre, at det er de rigtige "barrierer" vi sætter op, at de er fagligt funderede og etc. Det kræver et højt niveau af kommunikation til befolkningen og politikerne er også nødt til at komme på banen.

NFB fortæller om initiativer, der allerede er i gang, i form af Behandlingsrådet, Medicinrådet og 'Vælg klogt'. Men det er et kæmpe arbejde, så vi skal som hospital og "kliniske eksperter" hjælpe til. NFB opfordrer til, at vi sørger for at vidensdele på tværs af hospitalet til inspiration for hinandens arbejde.


Der stilles forslag om et oplæg fra udvalgte personer om, hvordan de arbejder med transformationsdagsordenen, på et senere møde i HMU.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-60-100-1-23

10. Etablering af fast belægning på den begrønnede parkeringsplads (skriftlig orientering)

Administrationen indstiller,

at HMU tager orienteringen til efterretning.

Sagsfremstilling

Den "begrønnede" parkeringsplads nord for springvandet, som primært er forbeholdt patienter og pårørende (timebetaling og dagskort), omlægges i ugerne 27 - 32 fra jordbund til Coloc sten, sådan som vi kender det fra parkeringshusets øvrige terrændæk.


Omlægnigningen skyldes, at det i praksis har vist sig umuligt at holde parkeringespladsen grøn, sådan som forudsat i lokalplanen, og som var en betingelse for, på daværende tidspunkt, at få kommunens ibrugtagningstilladelse til parkeringspladsen.


Med omlægningen fra jordbund til Coloc sten bliver det mere sikkert at færdes på arealet, og der etableres i tillæg speed bumps for yderligere at højne sikkerheden.


Idet man trækker mindre jord, snavs og mudder med sig både fra området og ikke mindst med sig ind i egen bil, forventes flere patienter og pårørende at benytte parkeringspladsen frem for det øvrige parkeringshus, hvilket frigør kapacitet til personaleparkering i parkeringshuset.


Med omlægningen følger krav fra kommunen om beplantning på området. Der sættes derfor espalier i to linjer med rådhusvin og Japansk Kirsebær de to steder, hvor to rækker af parkeringspladser støder direkte op mod hinanden.


Som følge af omlægningen og hensynet til øget sikkerhed reduceres kapaciteten på parkeringspladsen med op til fire p-pladser. Der sker ikke yderligere ændringer som følge af omlægningen.


Udgiften til belægningen finansieres af midler i hospitalets parkeringsfond, som blev oprettet i forbindelse med etableringen af parkeringshuset og overgangen til brugerbetaling på parkering. Formålet med parkeringsfonden er at finansiere forbedringer for parkanterne, og idet der er tale om reserverede midler, påvirker udgiften ikke hospitalets økonomiske prognoser.


Personalet bliver orienteret om omlægningen efter nærværende møde i HMU.

Beslutning

Ingen bemærkninger.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-2-23

11. Eventuelt og kommunikation fra mødet (10 minutter)

Administrationen indstiller,

at HMU drøfter emner til eventuelt.
at HMU beslutter, hvilke emner, der skal kommunikeres fra mødet.

Beslutning

Eventuelt:

  • Det italesættes, at OP træsko ikke kan anvendes af alle (pga. skoens udformning). Hidtil har personalet fået tilskud til køb af nye/andre træsko. Dette tilskud er nu blevet nedjusteret uden at der er kommunikeret herom. MLU tager spørgsmålet opmærksomheden med tilbage og undersøger, hvor beslutningen er taget.
  • En opmærksomhed på, om vi er dygtige nok til at indberette UTH'er.


Kommunikation fra mødet:

  • HMU døgnseminar: HMU har den 14.-15. juni 2023 afholdt døgnseminar med fokus på det psykiske arbejdsmiljø. Drøftelserne har taget udgangspunkt i hospitalets nye strategi med fokus på personalet. Oplæg, gruppedrøftelser og strategispil har medvirket til flere gode emner at arbejde videre med på kommende møder.
  • Økonomi: HMU fik en orientering om den regionale økonomi 2023 og i 2024, krav om administrative besparelser, samt hospitalets økonomiske situation. RHH skal ende i balance i 2023, hvilket medfører opbremsninger både i afdelingerne og på de centrale puljer.
  • FEA og vikarforbrug: HMU drøftede, efter ønske fra medarbejderside, hospitalets forbrug på FEA, overarbejde og vikarer i 2022 og første del af 2023. Der er tale om et væsentligt forbrug, som ikke er enestående for RHH. Der arbejdes derfor regionalt på lederside på andre strukturer for bl.a. brug af FEA.
  • Transformationsdagsordenen: Nils Falk Bjerregaard gav en orientering om hospitalets arbejde med transformationsdagsordenen, mere konkret om, hvordan sundhedsvæsnet kan komme til at lave mindre på sigt.
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-2-23

12. Kommende møder

Sagsfremstilling

Næste møde i HMU afholdes den 23. august 2023, og her vil en repræsentant fra ledersiden være ordstyrer.


Punkter til kommende møder:

  • Sygefraværsdrøftelse

Beslutning

.

Tilbage til toppen

Kontakt

Marie Kjær Sørensen
Tlf. +45 78 42 50 86
E-mail: Marie.Soerensen@horsens.rm.dk