Organisering af MEDudvalg på Regionshospitalet Horsens

MED står for medbestemmelse og medindflydelse, og i de forskellige udvalg i MEDsystemet sidder både leder- og medarbejderrepræsentanter.

Hver afdeling har et lokalt MEDudvalg (LMU), hvor sager omkring sikkerhed, arbejdsmiljø, organisering af arbejdet, besparelser, personalepolitikker og lignende typisk diskuteres.

Herudover har hospitalet et HovedMEDudvalg (HMU), der mødes 6 gange om året. Regionen har derudover et overordnet MEDudvalg (RMU), hvor en leder- og ofte også en medarbejderrepræsentant fra hospitalets HMU deltager.

Regionshospitalet Horsens har valgt at anvende MED-systemet, hvor sikkerheds- og samarbejdsspørgsmål behandles i et en-strenget system. Ved at benytte MED som et samlet forum for medarbejderindflydelse, sikkerhed og arbejdsmiljø, sikres det, at der kommer en naturlig sammenhæng og dialog om de emner, der tilsammen har stor indflydelse på den enkeltes arbejdssituation. Desuden styrkes arbejdet med arbejdsmiljøet, da det er højt prioriteret konstant at efterleve arbejdsmiljølovens bestemmelser som minimumsstandarder.

Information skal ske på så tidligt et tidspunkt, at der bliver gode muligheder for en grundig drøftelse og på en måde, så medarbejderrepræsentanternes synspunkter og forslag kan indgå i grundlaget for ledelsens og politikernes beslutninger. Der skal ske en koordinering mellem Regions-MEDudvalget, Hoved-MEDudvalget og Lokal-MEDudvalgene, så informationer og informationsveje mellem udvalgene er tydelige og tilgængelige.

I Hoved-MEDudvalget ønsker vi at arbejde med, for hospitalet, væsentlige overordnede emner og problemstillinger såsom kulturen på arbejdspladsen, arbejdsglæde, arbejdsmiljø, faglig udvikling, rekruttering og fastholdelse af kompetente medarbejdere – alt sammen til glæde og gavn for patienter, borgere og ansatte.

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Dagsorden
til
mødet i RHH HMU
den 28. august 2023 kl. 12:00
i Den Blå Sal

Ordstyrer: ledende overlæge Lise Svenningsen


Sagnr.: 1-00-2-23

1. Deltagere (2 minutter)

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-2-23

2. Referat fra HMU-møde (2 minutter)

Administrationen indstiller,

at HMU godkender referatet fra møde i HMU den 15. juni 2023.
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-2-23

3. Referat fra LMU (1 minut)

Administrationen indstiller,

at HMU tager referaterne fra LMU til efterretning.

Sagsfremstilling

Referater fra LMU-møderne kan ses via nedenstående link:


./.


http://horsens.intranet.rm.dk/om-hospitalet/referater-overordnet/lmu-linkoversigt/


Vær opmærksom på, at linket ikke virker direkte fra referatet, men at adressen skal kopieres ind i søgelinjen på internettet for at komme til LMU-referaterne.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-2-23

4. Nyt fra Regions-MEDudvalget og koncernledelsen (10 minutter)

Administrationen indstiller,

at HMU tager orienteringen til efterretning.

Sagsfremstilling

Formand Lisbeth Holsteen Jessen orienterer. Medarbejdersiden supplerer orienteringen vedr. RMU.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-2-23

5. Status på spareplan vedr. RMs budget 2024 (30 minutter)

Administrationen indstiller,

at HMU tager orienteringen til efterretning.

Sagsfremstilling

HMU er tidligere blevet orienteret om, at der kommer en regional spareplan frem mod budget 2024. Blandt andet blev sagen drøftet på det ekstraordinære HMU den 18. august.


Regionsrådet har anmodet om, at der udarbejdes et sparekatalog på 360 mio. kr. inkl. de administrative besparelser. Regionsrådet ønsker dels at have midler til politisk prioritering og dels at have mulighed for at fravælge forslag fra sparekataloget. Sparekatalogets størrelse er dermed ikke et udtryk for regionens centrale økonomiudfordring i budget 2024.


Hospitalsledelsen vil på HMU-mødet orientere om den aktuelle status på udarbejdelsen af sparekataloget.


Den 5. september forventes Regionsrådet at indgå budgetforlig for 2024. I forliget vil der ikke være endelig afklaring på de konkrete spareforslag, da disse først forventes beskrevet og besluttet i efteråret 2023.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-2-23

6. Sidste nyt fra huset (15 minutter)

Administrationen Indstiller,

at HMU drøfter status i huset.

Sagsfremstilling

Hospitalsledelsen og næstformand Liselotte Svane Pedersen orienterer, som oplæg til drøftelse, om den nuværende situation i huset, herunder eventuelle opmærksomheder og tiltag, der er gjort siden sidst.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-2-23

7. Opfølgning HMU seminar (60 minutter)

Administrationen indstiller,

at HMU drøfter, hvordan der kan skabes bedre sammenhænge og koordination i MED-systemet.

Sagsfremstilling

HMU's døgnseminar blev afholdt den 14.-15. juni 2023, på 1. dagen under temaet 'Psykisk arbejdsmiljø i lyset af ny hospitalsstrategi'. Opsamling fra dagen er vedlagt som bilag til punktet. Det blev aftalt, at der på kommende møder i HMU skal arbejdes videre med udvalgte emner/initiativer, som blev italesat på mødet.


I drøftelserne på 1. dagen tegnede der sig overordnet to spor:

  1. Bedre sammenhænge og koordination i MED-systemet.
  2. Initiativer i forhold til det psykiske arbejdsmiljø, fx stærkere relationer, tid og tempo m.fl.


På dagens møde lægges op til en drøftelse af det første spor: Bedre sammenhænge og koordination i MED-systemet. Formålet med drøftelsen er at blive mere skarpe på, hvordan det konkret kan gøres.

På mødet i oktober, vil HMU tilsvarende få mulighed for at følge op på det 2. spor: Initiativer i forhold til det psykiske arbejdsmiljø.


Med udgangspunkt i Anja Frøkjærs oplæg på døgnseminaret og drøftelserne på døgnseminaret (se evt. de to bilag) lægges op til gruppedrøftelser af:

  • Hvordan sikrer vi koordinationen fra HMU til fx LMU'erne, herunder at evt. "opgaver" fra HMU til LMU'erne løses i alle afdelinger?
    • Bedre kommunikation: konkret og tydelig omkring forventninger og opgavens indhold?
    • Tilbagemeldinger fra LMU til HMU?
    • Besøgsrunder i LMU (eller invitere repræsentanater fra HMU)?
  • Hvad kan bidrage til, at AMG i endnu højere grad systematisk arbejder med prioriterede temaer fra HMU og LMU?
    • Bedre kommunikation: konkret og tydelig?
    • Konkrete greb til, at AMR kan lykkes endnu bedre med sin opgave?
  • Hvordan sikrer vi i højere grad at øvrigt personale involveres og informeres om, hvad der rører sig i regi af MED-systemet?
  • Hvad er det vigtigste i forhold til ovenstående?


Efterfølgende drøftes i plenum:

  • Kan vi på dagens møde tage beslutning om 1-2 konkrete tiltag / prøvehandlinger med henblik på at styrke koordinationen på tværs af MED-systemet?
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-3-15-23

8. Sygefravær - halvårsstatus (40 minutter)

Administrationen indstiller, at

at HMU tager orienteringen til efterretning.
at HMU drøfter evt. fokusområder for den årlige sygefraværsdrøftelse.

Sagsfremstilling

På HMU mødet den 31. oktober 2022 havde HMU den årlige drøftelse af sygefravær. Det blev i forlængelse heraf besluttet, at HMU fremover har den årlige sygefraværsdrøftelse i 1. kvartal samt får en halvårsstatus i 3. kvartal.


Denne halvårsstatus tager udgangspunkt i samme datagrundlag som til ovennævnte møde.


Dataopgørelse

Data indeholder fravær knyttet til den enkelte medarbedjer og ikke fravær knyttet til f.eks. barns sygdom eller barsel. Data vises for to perioder - seneste 12 måneder (juni 2023 - juli 2022)og for 13-24 måneder (juni 2022 - juli 2021). Dette giver mulighed for at følge udviklingen i sygefraværet, da det lige så meget er her, at evt. udfordringer skal ses. Korttidsfravær opgøres som fraværsperioder fra 1-28 dage, omregnet til procent.


Status

I bilaget ses en benchmark på tværs af regionen, somatikken og RHH. Denne viser i sig selv ikke noget om, hvorvidt niveauet for sygefraværet er tilfredsstillende, men kan give et billede af om den udvikling, der har været på RHH, er samstemmende med andre enheder i regionen. Derudover kan den indikere, hvad et "gennemsnitligt" niveau kan være. Dette er dog i sig selv ikke afgørende, da enhederne oplever forskellige udfordringer, der kan påvirke sygefraværet. Det kan f.eks. være rekrutteringsudfordringer, sammensætning af medarbejdergrupperne i forhold til erfaring, alder m.m.


Generelt ses et fald på tværs af regionen og hospitalerne, hvilket i høj grad skyldes et fald i korttidsfraværet. Som nævnt på HMU mødet i oktober 2022 var formodningen, at en del af fraværet skyldes COVID19 samt en stigning i f.eks. forkølelse og influenza efter den lange nedlukning. Dette afspejles nu i data.


Modsat korttidsfraværet er der en mindre stigning i langtidsfraværet. Denne stigning er bredt fordelt over perioden fra november 2022 til maj 2023.


Generelt ligger RHH på niveau med det samlede fravær for hele regionen, men fortsat højere end de andre hospitaler.


Se i øvrigt bilag for uddybning.


Næste skridt

HMU har i 1. kvartal 2024 den årlige sygefraværsdrøftelse, hvor data for hele 2023 præsenteres. HMU opfordres til allerede nu at drøfte evt. særlige fokusområder for drøftelsen, så relevante data kan vedlægges. Såfremt langtidsfraværet på dette tidspunkt ikke er faldende, foreslår HR, at der sættes fokus på, hvad der kan gøres for at nedbringe langtidsfraværet.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-2-23

9. Brev vedr. lokalerokade, Medicinsk Afdeling (10 minutter)

Administrationen indstiller,

at HMU drøfter henvendelsen fra medarbejdersiden i Medicinsk Afdelings LMU.

Sagsfremstilling

Randi Hvarregaard Pedersen har fremsendt vedlagte brev på vegne af medarbejdersiden i Medicinsk Afdelings LMU. Brevet indeholder en opsamling af ytringer og bekymringer ift. den forestående rokade/flytning af de medicinsk klinikker, flytning af Hjertemedicinsk sengeafsnit (HMS) fra plan 5 til plan 2, samt replacering af Dialyseklinikken.


Projektchef Søren Schousboe deltager under punktet.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-2-23

10. Eventuelt og kommunikation fra mødet (10 minutter)

Administrationen indstiller,

at HMU drøfter emner til eventuelt.
at HMU beslutter, hvilke emner, der skal kommunikeres fra mødet.
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-2-23

11. Kommende møder

Sagsfremstilling

Næste møde i HMU afholdes den 23. oktober 2023, og her vil en repræsentant fra medarbejdersiden være ordstyrer.


Punkter til kommende møder:

  • Psykisk arbejdsmiljø og 3-meterreglen
  • Opfølgning HMU døgnseminar
Tilbage til toppen

Kontakt

Marie Kjær Sørensen
Tlf. +45 78 42 50 86
E-mail: Marie.Soerensen@horsens.rm.dk