Organisering af MEDudvalg på Regionshospitalet Horsens

MED står for medbestemmelse og medindflydelse, og i de forskellige udvalg i MEDsystemet sidder både leder- og medarbejderrepræsentanter.

Hver afdeling har et lokalt MEDudvalg (LMU), hvor sager omkring sikkerhed, arbejdsmiljø, organisering af arbejdet, besparelser, personalepolitikker og lignende typisk diskuteres.

Herudover har hospitalet et HovedMEDudvalg (HMU), der mødes 6 gange om året. Regionen har derudover et overordnet MEDudvalg (RMU), hvor en leder- og ofte også en medarbejderrepræsentant fra hospitalets HMU deltager.

Regionshospitalet Horsens har valgt at anvende MED-systemet, hvor sikkerheds- og samarbejdsspørgsmål behandles i et en-strenget system. Ved at benytte MED som et samlet forum for medarbejderindflydelse, sikkerhed og arbejdsmiljø, sikres det, at der kommer en naturlig sammenhæng og dialog om de emner, der tilsammen har stor indflydelse på den enkeltes arbejdssituation. Desuden styrkes arbejdet med arbejdsmiljøet, da det er højt prioriteret konstant at efterleve arbejdsmiljølovens bestemmelser som minimumsstandarder.

Information skal ske på så tidligt et tidspunkt, at der bliver gode muligheder for en grundig drøftelse og på en måde, så medarbejderrepræsentanternes synspunkter og forslag kan indgå i grundlaget for ledelsens og politikernes beslutninger. Der skal ske en koordinering mellem Regions-MEDudvalget, Hoved-MEDudvalget og Lokal-MEDudvalgene, så informationer og informationsveje mellem udvalgene er tydelige og tilgængelige.

I Hoved-MEDudvalget ønsker vi at arbejde med, for hospitalet, væsentlige overordnede emner og problemstillinger såsom kulturen på arbejdspladsen, arbejdsglæde, arbejdsmiljø, faglig udvikling, rekruttering og fastholdelse af kompetente medarbejdere – alt sammen til glæde og gavn for patienter, borgere og ansatte.

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i RHH HMU
den 23. oktober 2023 kl. 12:00
i Den Blå Sal

Ordstyrer: Sygeplejerske Niels J. Nielsen


Sagnr.: 1-00-2-23

1. Deltagere (2 minutter)

Beslutning

Deltagere i mødet:

Hospitalsdirektør Lisbeth Holsteen Jessen (formand) – LHJ

Lægefaglig direktør Nils Falk Bjerregaard – NFB

HR-chef Lene Krag – LKR

Cheflæge Else Marie Vestergaard – EV

Chefradiograf Louise Duedahl – LD

Chefterapeut Rikke Møller Jensen – RMJ

Ledende overlæge Lise Svenningsen – LS

Oversygeplejerske Caroline Riis Mågård – CRM

Social- og sundhedsassistent Liselotte Svane Pedersen (næstformand) – LSP

Sygeplejerske Jannie Covarrubias – JC

Sygeplejerske Randi Hvarregaard Pedersen – RHP

Sygeplejerske Niels Jørgen Nielsen (ordstyrer) – NJN

Bioanalytiker Annet Holdesen Vind – AHV

Servicemedarbejder Jeanette Johannessen Larsen – JJL

Ergoterapeut Anne-Marie Sigh – AMS

Læge Sofie Holm-Christensen – SHC

Lægesekretær Frederikke Dannemann Lydiksen – FDL

Bioanalytiker Susanne Flensborg Jørgensen – SFJ

HR-konsulent Marie Kjær Sørensen (referent) – MKS


Kvalitetskonsulent Anne Overgaard Bohlbro og servicechef Kirsten Rytter Knudsen deltager under punkt 7.


Afbud fra:

Sygeplejefaglig direktør Mette Ringtved

Cheflæge Karsten Krøner

Chefjordemoder Kathrine Medum Christiansen

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-2-23

2. Referat fra HMU-møde (2 minutter)

Administrationen indstiller,

at HMU godkender referatet fra møde i HMU den 28. august 2023.

Beslutning

Referatet godkendes uden bemærkninger.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-2-23

3. Referat fra LMU (1 minut)

Administrationen indstiller,

at HMU tager referaterne fra LMU til efterretning.

Sagsfremstilling

Referater fra LMU-møderne kan ses via nedenstående link:


./.


http://horsens.intranet.rm.dk/om-hospitalet/referater-overordnet/lmu-linkoversigt/


Vær opmærksom på, at linket ikke virker direkte fra referatet, men at adressen skal kopieres ind i søgelinjen på internettet for at komme til LMU-referaterne.

Beslutning

Ingen bemærkninger.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-2-23

4. Nyt fra Regions-MEDudvalget og koncernledelsen (10 minutter)

Administrationen indstiller,

at HMU tager orienteringen til efterretning.

Sagsfremstilling

Formand Lisbeth Holsteen Jessen orienterer. Medarbejdersiden supplerer orienteringen vedr. RMU.

Beslutning

Nyt fra RMU:

10. oktober har RMU modtaget materialer vedrørende 'beskrivelse af kvalificeret ansættelsesstop' samt 'fælles retningslinjer for deltagelse i kurser, uddannelse og konferencer frem til august 2024' til høring med frist for bemærkninger 24. oktober. LHJ fortæller, at det kvalificerede ansættelsesstop gælder til udgangen af marts 2024, men at hospitalsledelsen kan dispensere og tillade opslag, hvor det vurderes mest gavnligt for organisationen. Det er en måde at holde stillinger vakante i forhold til eventuelle personaleprocesser i forlængelse af den regionale og lokale spareplan. Stop for kursusaktivitet vil være gældende til udgangen af august. I forlængelse af orienteringen drøfter HMU bekymring for obligatoriske uddannelsesdage (speciallæger), bekymring over risiko for, om det er sværere at blive ansat som gravid etc. I forhold til sidstnævnte er der enstemmighed på lederside om, at den bekymring skal man ikke have. Det skeles der ikke til ifm. rekruttering.


10. oktober er der afholdt møde mellem RMU og Forretningsudvalget. Drøftelserne på mødet handlede hovedsageligt om økonomi, men også Kerneårsagsanalysen fra Implement Consulting blev vendt.


Nyt fra koncernledense

Hovedsageligt økonomidrøftelser, som LHJ orienterer nærmere om under punkt 5.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-21-100-7-23

5. Økonomi 2023 og budget 2024 (45 minutter)

Administrationen indstiller,

at hospitalsledelsen orienterer om hospitalets forventede årsresultat for 2023,
at hospitalsledelsen orienterer om den overordnede tilgang til håndtering af besparelser i Budget 2024,
at hospitalsledelsen orienterer om behovet for en interne spareplan på RH Horsens i 2024 samt
at sagen drøftes.

Sagsfremstilling

Forventet årsresultat 2023

På baggrund af perioderegnskab pr. 31. august 2023 er der udarbejdet en overordnet økonomiprognose for 2023 for RH Horsens. Samlet set er det forventningen, at RH Horsens kommer ud af 2023 i økonomisk balance. Der er tale om en forbedring på ca. 10 mio. kr. siden sidste økonomiopfølgning.


På regionsrådets møde den 24. maj 2023 blev det besluttet, at der skulle udarbejdes en plan for overholdelse af budgettet i 2023 i regionen. Med regionsrådets godkendelse af 'Plan for budgetoverholdelse i 2023' på mødet den 21. juni 2023 blev det besluttet, at hospitalerne skulle arbejde med samlet at komme i budgetbalance i forhold til det bogførte resultat. Årsagen til dette var, at hospitalerne samlet set forventede et merforbrug på 175 mio. kr. Direktionen har efterfølgende besluttet "sigtelinjer" (måltal) for de enkelte hospitaler, som de skal sigte mod i forhold til det bogførte resultat i regnskab 2023. For RH Horsens er sigtelinjen fastsat til +0,3 mio.kr.


Hospitalsledelsen og afdelingsledelserne er i løbende dialog om at bremse ekstraordinært op for udgifter, hvilket sammen med et fald i el-priserne er baggrunden for, at vi forventer at overholde vores budget i 2023.


Besparelser i Budget 2024

Region Midtjylland havde ved 1. behandling af budget 2024 en central budgetmæssig udfordring på 175,5 mio. kr. i 2024. I budgetforliget indgået den 5. september 2023 blev der foretaget politiske prioriteringer for 137,5 mio. kr. Der forventes i forbindelse med finansloven for 2024 "Velfærdsmidler" til regionen for 76,0 mio. kr. I alt medfører ovenstående, at der er behov for besparelser i Region Midtjylland for 237,0 mio. kr.


Herudover er der behov for en intern spareplan på RH Horsens som følge af, at residualrammen er negativ. Det er ambitionen, at residualrammen skal være på ca. 8 mio. kr. ved indgangen til et år, jf. budgethåndbogen. Der er som tidligere nævnt på HMU-møder behov for en intern spareplan for at genetablere en positiv residualramme.


Håndteringen af den centrale regionale budgetudfordring sker gennem "Politisk sparekatalog 2024". Der er meget stor variation i detaljeringsgraden og indikation af besparelsespotentialet under de syv temaer i kataloget i budgetforliget. HMU blev orienteret om budgetforliget på et ekstraordinært møde den 12. september. Politisk sparekatalog 2024 summerer op til et besparelsespotentiale på 207,2 – 270,2 mio. kr. Politisk Sparekatalog 2024 sendes i høring til relevante høringsparter den 6. november, og de endelige besparelser bliver besluttet på Regionsrådsmødet den 20. december.


I tidligere regionale spareplaner har der været en kombination af strukturbesparelser og generelle besparelser. I de seneste regionale spareplaner har RH Horsens primært været ramt af generelle besparelser. Det er Økonomi og Planlægnings øjeblikkelige vurdering, at Politisk Sparekatalog 2024 primært lægger op til strukturbesparelser, mens der øjeblikkeligt kun forventes generelle besparelser i temaet vedrørende administrative besparelser.


Når der er tale om strukturbesparelser, der endnu ikke er præcist beskrevet og beregnet, er det på nuværende tidspunkt vanskeligt at arbejde konkret videre med, hvordan besparelserne skal fordeles på RH Horsens. Det vil formenligt først være, når materialet sendes i høring primo november, at dette arbejde kan påbegyndes. De generelle besparelser kan derimod "lettere" fordeles internt på RH Horsens, da en konkret fordelingsnøgle kan besluttes lokalt på hospitalet, ligesom et samlet forventet besparelseskrav kan estimeres og på bagkant af den endelige politiske beslutning korrigeres.


På HMU-mødet vil Hospitalsledelsen præsenterer den overordnede tilgang til og status på besparelsesarbejdet, og der ønskes en efterfølgende drøftelse.

Beslutning

RH Horsens' økonomiske situation

Hospitalets sigtelinje for 2023 er på 0,3 mio. kr. Denne er tildelt, for at regionen samlet set kommer i balance, da der forventes væsentlige merforbrug på bl.a. AUH og RH Gødstrup. For at opnå dette resultat er der bremset hårdt op, både i afdelingerne og på de centrale puljer. Så fra en forventning om et årsresultat på -5,0 mio. kr. på mødet i HMU i august, forventes nu et årsresultat på mellem 0 og 5 mio. kr. i mindreforbrug. Årsagerne er flere, bl.a. er hospitalet godt hjulpet på vej af faldende elpriser, Covid-indtægter etc., men afdelingsbudgetterne er overordnet set også kommet bedre i balance. Mindreforbruget beholder hospitalet, idet der overføres til et senere budgetår.


Besparelser i Budget 2024

Residualrammen, som kan ses som en buffer i forbindelse med uforudsete udgifter og helst skal ligge med nogle millioner i plus, er i underskud de kommende år. I 2024 er residulrammen på -6,0 mio.kr, hvilket i praksis betyder, at hospitalet ikke har fuld finansiering til de aftalte afdelings- og puljebudgetter. Det er hospitalet nødt til at få rettet op på, bl.a. derfor må der igangsættes en intern besparelsesproces.


To årsager til besparelser:

Lokal RH Horsens udfordring:

  • Residualrammen skal genoprettes
  • Besparelsesbehov på 5-10 mio.kr.
  • Hertil kommer decentraliseret budgetansvar (kirurgi, ortopædkirurgi og radiologi, der sendes ud til private, skal igen betales af de lokale enheder)

Regional budgetudfordring

  • Besparelsesbehov på 237,0 mio.kr. jf. budgetforliget
  • Syv temaer i Politisk sprekatalog 2024
  • Temaernes besparelsespotentiale er på 207,2-270,2 mio. kr.
  • Primært strukturbesparelser (dog generelle for adm. besparelser)


To typer af besparelser:

Strukturbesparelser i Politisk sparekatalog 2024

  • Fortsat stor usikkerhed om besparelsernes karakter og omfang
  • Vanskeligt at beregne fordeling af besparelserne nu
  • Antagelse om direkte sammenhæng mellem udgiftsreduktion og budgetreduktion

Grønthøsterbesparelser på RH Horsens

  • Arnested:
    • Adm. besparelser (Politisk sparekatalog 2024)
    • Intern spareplan på RHH (genopretning af residualramme)
  • Fordelingsnøgler besluttes af HL
  • Afdelingsledelserne beslutter, hvor udgifterne konkret reduceres


LHJ fortæller, at der desværre må forventes at være personalemæssige konsekvenser af besparelserne i 2024. De er ikke nødvendigvis ligeligt fordelt på tværs af enhederne i Region Midtjylland, men alle vil sandsynligvis rammes i et eller andet omfang.


Tentativ tidsplan

Hospitalsledelsen forventer at afholde ekstraordinært HMU den 6. november vedrørende den interne spareplan. Der er allerede aftalt et ekstraordinært møde den 14. november vedrørende den regionale spareplan, som HMU er høringspart på. Her er høringsperioden 6.-20. november.


HMU udtrykker bekymring for den økonomiske situation både regionalt og lokalt på RH Horsens, samt særligt over de potentielle personalemæssige konsekvenser. Der gives udtryk for, at det uvisse er svært at være i.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-2-23

6. Sidste nyt fra huset (15 minutter)

Administrationen Indstiller,

at HMU drøfter status i huset.

Sagsfremstilling

Hospitalsledelsen og næstformand Liselotte Svane Pedersen orienterer, som oplæg til drøftelse, om den nuværende situation i huset, herunder eventuelle opmærksomheder og tiltag, der er gjort siden sidst.

Beslutning

Medarbejdersiden orienterer om situationen i Blodprøver og Biokemi, der er ramt af mange (deltids)sygemeldinger og mange opsigelser. Det bidrager til en dårlig stemning blandt det tilbageværende personale. SFJ fortæller, at man lokalt arbejder på at tænke i løsninger for at få vendt den dårlige spiral.


Medarbejdersiden udtrykker en generel bekymring over den økonomiske situation og de forventede besparelser i 2024. Det giver en utryghed.


I Kontaktudvalget har man desuden drøftet aktindsigt i lønforhold pga. en konkret henvendelse fra et medie. Medarbejderne spørger ind til, hvilke forpligtelser hospitalet har, og om man kan gøre noget i forhold til at beskytte medarbejderne? LKR fortæller, at retten til aktindsigt i offentligt ansattes lønforhold fremgår af Offentlighedsloven. Her er vi forpligtet til at udlevere fx navn, løn, stilling og arbejdssted, samt evt. også uddannelse afhængigt af, hvad der søges aktindsigt i. Hospitalet er samtidig forpligtet til at orientere den konkrete medarbejder om, at der er begæret aktindsigt og hvilke oplysninger, der udleveres. Der vil være en opmærksomhed på at tage hånd om den berørte medarbejder, dåfremt dette efterspørges. Det understreges, at såfremt medarbejderen efterfølgende kontaktes af mediet, har man ikke pligt til at udtale sig.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-01-100-41-23

7. Uniformssortiment på RH Horsens (10 minutter)

Administrationen indstiller,

at medarbejdersiden udpeger fem repræsentanter til arbejdsgruppen for Uniformssortimentet på RH Horsens.

Sagsfremstilling

Midtvask har anbefalet, at RHH inden længe påbegynder udskiftning af uniformer.


Afdelingsledelseskredsen har besluttet, at der nedsættes en arbejdsgruppe til at fastlægge uniformssortimentet for RHH. Der vælges ud fra det regionale uniformskoncept, hvorfra der indfases delelementer i takt med, at nuværende uniformer vurderes slidte.


Der skal træffes beslutning om uniformssortimentet på RHH inden udgangen af 2023. Mette Ringtved og Kirsten Knudsen er ledelsestovholdere.


Der ønskes bred medarbejderinvolvering på tværs af faggrupperne, samtidig med at der sikres agilitet og fremdrift i gruppen, hvilket er baggrunden for, at der ønskes fem medarbejderrepræsentanter til arbejdsgruppen, som skal sikre involvering af samtlige faggrupper.


Det forventes, at arbejdsgruppen skal mødes max. 4 gange. Det første møde er planlagt til d. 31/10 kl. 14.00-15.00.

Beslutning

Servicechef Kirsten Rytter Knudsen fortæller, at MidtVask anbefaler, at RH Horsens nu går i gang med at vælge uniformssortiment til hospitalet, da de nuværende uniformer er for slidte. Der er et regionalt udvalg af uniformer at tage udgangspunkt i. Jo smallere sortiment, der vælges, desto mere økonomisk rentabelt. Men samtidig skal personalet også føle sig bekvemt.


Der nedsættes en hurtigt arbejdende arbejdsgruppe, der indstiller forslag/synspunkter til hospitalsledelsen. Der er mange spørgsmål og overvejelser, som gruppen skal se på, fx
barselstøj, faggruppe opdelt, bæredygtighed m.fl.


Medarbejdersiden har peget på følgende til arbejdsgruppen:

  • Sygeplejerske Hanne Grunnet Sørensen (udpeget efter mødet)
  • Sygeplejerske Randi Hvarregaard Pedersen
  • Læge Sofie Holm-Christensen
  • Ergoterapeut Christina Bækgaard Lei
  • Lægesekretær Frederikke Dannemann Lydiksen


Afsluttende drøftes det, hvordan man sikrer, at de størrelser, der bruges ofte, også er de størrelser, der skal være flest af. Kirsten Rytter Knudsen forklarer, at MidtVask scanner uniformerne og dermed har styr på det. Hvis det alligevel opleves, at der ofte mangler bestemte størrelser, opfordres man til at gøre opmærksom på det.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-2-23

8. Dialog om "7-punktsplanen" med fokus på punkt 4 vedrørende forstærket ledelseskommunikation om håndtering af udfordringer af betydning for patientsikkerhed (40 minutter)

Administrationen indstiller,

at HMU drøfter punkt 4 i "7-punktsplanen" om forstærket ledelseskommunikation om håndtering af udfordringer af betydning for patientsikkerhed.

Sagsfremstilling

På baggrund af sagen om Mave- og Tarmkirurgisk afdeling, Aarhus Universitetshospital, der har haft svært ved at levere behandling af kræftpatienter indenfor de maksimale ventetider og hvor patienter i nogle tilfælde ikke er blevet informeret korrekt om deres rettigheder, vedtog Regionsrådet i april 2023 en 7-punktsplan: "Syvpunktsplan om åbenhed om udfordringer, sikring af kritisk kapacitet og rettidighed"


De 7 punkter i 7-punktsplanen er i overskriftsform:

  1. Kræftområdet: Håndtering af aktuelle udfordringer og forbedret ledelsesinformation
  2. Afdækning af områder med alvorlige kapacitetsudfordringer
  3. Kerneårsagsanalyse af overskridelse af maksimale ventetider inden for mave-tarmkræft
  4. Forstærket ledelseskommunikation om håndtering af udfordringer af betydning for patientsikkerhed iværksættes
  5. Forbedret kommunikation til og dialog med regionsrådet
  6. Evaluering af setup for regionens whistleblowerordning
  7. En stærkere kvalitetskultur i Region Midtjylland: Nye tiltag om dialog, åbenhed, læring og forbedringer


7-punktsplanen er vedlagt i sin fulde længde sammen med den pressemeddelelse, der blev udsendt samtidig hermed.


Til orientering fremsendes desuden Kerneårsagsanalysen 'Læringspunkter fra forløbet vedr. overskridelser af maksimale ventetider', der er udarbejdet af Implement consulting group og præsenteret for Regionsrådet den 19. september. Analysen fokuserer på mere generelle udfordringer, der er relevante at lære af på tværs af regionen. Målet er at sikre patienterne den bedste behandling inden for de givne rammer. De mest relevante dele af rapporten er kapital 2 'De centrale læringspunkter' og kapitel 8 'Vejen videre'.


Drøftelse i MED-systemet

Regions-MEDudvalget drøftede 24. august 2023 status vedrørende arbejdet med den "7-punktsplan om åbenhed om udfordringer, sikring af kritisk kapacitet og rettidighed", som regionsrådet har vedtaget, herunder særligt punkt 4 i planen, som omhandler forstærket ledelseskommunikation om håndtering af udfordringer af betydning for patientsikkerhed, som skal drøftes i MEDsystemet.


Gengivelse af punkt 4 i 7-punktsplanen:

"4. Forstærket ledelseskommunikation om håndtering af udfordringer af betydning for patientsikkerhed iværksættes

Iværksættelse af målrettet ledelseskommunikation på baggrund af mange overskridelser af maksimale ventetider inden for mave-tarmkræft. I den forbindelse understregning af vigtigheden af, at:

  • der arbejdes systematisk med at identificere situationer, der kan blive kritiske for patientsikkerheden
  • Region Midtjylland forventer, at alle i Region Midtjylland kommunikerer og handler konkret på informationer af alvorlig karakter, hvor patientsikkerheden er i fare
  • hvis man ikke selv kan løse problemerne, videregiver man informationerne og beder om hjælp."


Det fremgår af MED-aftalens § 2 stk. 1:

  • "2 at Region Midtjylland støtter en virksomhedskultur, hvor det er legitimt og velkomment at henlede opmærksomheden på problemer, og hvor der er lydhørhed fra ledelsen, når der er problemer. Problemerne løses i et nært samarbejde mellem ledere og medarbejdere.
  • 3 at i Region Midtjylland har både ledere og medarbejdere, der kommer ud for forhold, der skal anfægtes, pligt til at gå til den nærmeste overordnede. Medarbejderne vil også i disse situationer kunne inddrage deres tillidsrepræsentant/arbejdsmiljørepræsentant. Ved forhold af særlig alvorlig karakter er lederen og medarbejderen/tillidsrepræsentanten/arbejdsmiljørepræsentanten desuden forpligtet til at følge, hvorvidt henvendelsen fører til handling - og i modsat fald gå videre op i ledelsessystemet."


Der lægges på mødet op til, at punkt 4 i 7-punktsplanen drøftes med fokus på fx MED-systemets rolle og kulturens betydning.


Der kan i øvrigt henvises til den regionale retningslinje i eDok om håndtering af særligt kritiske patientsikkerhedsbrist: Håndtering af særligt kritiske patientsikkerhedsbrist, regional retningslinje


Der vil også blive henvist til denne retningslinje i Region Midtjyllands regionale anbefalinger vedrørende introduktion af nye medarbejdere, og der bør ligeledes henvises til den i forbindelse med introduktion af nye medarbejdere lokalt på hospitalerne. HR-afdelingen foreslår, at nye medarbejdere præsenteres for retningslinjen i forbindelse med fælles personaleintroduktion. Der vil desuden blive linket til retningslinjen i introduktionsmaterialet.

Beslutning

NFB fortæller om baggrunden for udarbejdelsen af syvpunktsplanen i Region Midtjylland "Syvpunktsplan om åbenhed om udfordringer, sikring af kritisk kapacitet og rettidighed". Fokus på mødet i dag er – også qua beskrivelsen af én af MED-systemets opgaver jf. MED-aftalens § 2 stk. 1 – at drøfte punkt 4 i planen vedrørende Forstærket ledelseskommunikation om håndtering af udfordringer af betydning for patientsikkerhed iværksættes.


NFB fortæller, at hospitalsledelsen oplever en høj grad af åbenhed, både fra medarbejdere til ledelse men også mellem ledelseslagene. Meget løses af de lokale ledelser. De emner, der når HL, er oftest paradokser og meget vanskelige spørgsmål, som ikke har kunnet løses lokalt.


Det efterspørges, hvordan hospitalsledelsen oplever kommunikationen opadtil, da det er ét af de områder, der kritiseres i Kerneårsagsanalysen? NFB fortæller, at han oplever en stor lydhørhed og at der er blevet givet en stor hjælp, når RH Horsens har været væsentligt udfordret. Det gælder både før og efter udgivelsen af syvpunktsplanen.


Gruppedrøftelser

HMU drøfter syvpunktsplanens punkt 4 med udgangspunkt i følgende spørgsmål:

  1. Har vi på RHH en kultur, der bidrager til, at medrabejdere og ledere kommunikerer om og handler på kritiske situationer?
    • Har vi den rette organisering? Psykologisk sikkerhed?
  2. Hvordan kan vi opnår det/fastholde det?


Input fra grupperne i forbindelse med fælles opsamling fra gruppedrøftelserne

  • Hvad er en kritisk situation? Det er svært at definere, når det ligger ud over dét, der er politisk bestemt etc. Kunne være en idé at interessere sig lidt nærmere for at få defineret det mere.
  • Mange faggrupper samarbejder og overtager i stigende grad hinandens opgaver. Hvordan opleves/føles det? Kan det føles som en kritisk situation – og har vi psykologisk sikkerhed nok til at gøre opmærksomme på, når det føles ubehageligt/bekymrende?
  • UTH'er: der kan godt være forskel på, hvornår faggrupperne/personaler oplever, at de skal indberettes?
  • Synlighed i forhold til, hvordan der følges op på de problemstillinger, som er blevet italesat. Sådan at den enkelte medarbejder føler sig hørt.
  • Ikke udfordrende som medarbejder at gå til nærmeste leder eller AL, men vil føles som et stort skridt at gå til HL.
  • Hvornår bør der foreligge skriftlighed? Og skal tilbagemeldingen være skriftlig?
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-2-23

9. Opfølgning på HMU døgnseminar / seneste HMU møde (15 minutter)

Administrationen indstiller,

at HMU beslutter prøvehandling til at sikre bedre sammenhænge og koordination i MED-systemet.

Sagsfremstilling

På mødet i HMU den 28. august 2023, hvor HMU drøftede opfølgning på HMU døgnseminar i forhold til indsatser/tiltag til at sikre bedre sammenhænge og koordination i MED-systemet, besluttede HMU følgende:

  • Vi skal blive mere tydelige på opgaver, der stilles til LMU'erne, hvad vi skal bruge det til osv. Sørge for procesunderstøttende materialer.
  • MKS undersøger muligheden for at gøre MED-siden mere tilgængelig på intranettet – og eventuelt mulighed for nyheder på intranettet og sociale medier.
  • Den mere menneskelige tilknytning til LMU vender HMU tilbage til på mødet i oktober.


Drøftelsen på dagens møde har til formål at konkretisere/kvalificere, hvordan den mere menneskelige tilknytning i MED-systemet. På både døgnseminaret og mødet i august var der flere forslag, herunder:

  • Besøg i LMU'erne (fx 1 medarbejder og 1 leder én gang årligt eller hvert andet år). Der skal være en konkret anledning og HMU skal være meget tydelige på formålet (skal give værdi for LMU).
  • Buddy-LMU'er (LMU'erne hænger sammen 2 og 2).
  • Sponsorer: Næsten alle afdelinger er repræsenteret i HMU og kan man derfor forestille sig, at afdelingens repræsentant har et særligt ansvar for at udbrede viden til egen afdeling? Hvis ikke afdelingen er repræsenteret, kan der peges på en sponsor i HMU.


HMU opfordres på mødet til at beslutte én prøvehandling på baggrund af tidligere drøftelser af den menenskelige tilknytning i MED-systemet ift. til at sikre bedre sammenhænge og koordination.

Beslutning

Medarbejdersiden har på Kontaktudvalget haft drøftet punktet. Der er enighed om, at man fortsat ønsker at arbejde med en stærkere tilknytning og bedre kommunikation i MED-systemet, men der er forskellige perspektiver på, hvordan dette bedst sikres. Fx opleves besøg i LMU'er og buddy-LMU'er af nogle som værende lidt administrativt/organisatoriskt tungt, mens sponsormodellen på andre virker som dét, vi allerede gør, og som ikke fungerer optimalt. På indeværende møde italesættes yderligere:

  • At arbejde videre med MED-samarbejdet i de trio parringer, der er lavet til arbejdsmiljøtemadagen.
  • Besøg på afdelingerne én gang om året kunne godt være en overskuelig opgave.
  • Et fælles "talepapir" til sponsorerne, så de ved, hvad der skal siges.


Det konkluderes, at der fortsat er mange forskellige opmærksomheder og ikke ét fælles ønske om en prøvehandling. Derfor besluttes det at udskyde beslutningen til et senere møde.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-13-3-8-23

10. Psykisk arbejdsmiljø og 3-meter reglen (30 minutter)

Administrationen indstiller,

at HMU drøfter, hvordan HMU, LMU og arbejdsmiljøgrupper kan understøtte afdelingerne i brugen af 3-meter reglen for at forbedre det psykiske arbejdsmiljø.
at HMU drøfter, hvad der kan udfordre og hvad, der kan gøre det let at anvende 3-meter reglen i praksis.

Sagsfremstilling

HMU har med afsæt i arbejdsmiljødrøftelsen besluttet, at der løbende drøftes arbejdsmiljøemner på møderne. Det skal skabe et generelt øget vidensniveau om arbejdsmiljøemner og desuden bidrage til et bedre afsæt for de årlige arbejdsmiljødrøftelser i HMU.


Hospitalet har gennem flere år arbejdet med 3-meter reglen som værktøj til at udvikle sikkerhedskulturen og har de sidste par år også arbejdet med psykologisk tryghed som grundlag for at kunne anvende 3-meter reglen.

3-meter reglen indgår som grundlag i arbejdsmiljøstrategien og dermed i hospitalets arbejdsmiljøaftale. Alle nyansatte bliver præsenteret for 3-meter reglen, når de er til fælles introduktion. Afdelingerne introducerer desuden til arbejdsmiljøarbejdet og sikkerhedskulturen. Endelig er hospitalet med i de årlige fælles kampagner i regionen i uge 3 for at sætte fokus på brug af 3-meter reglen til at styrke arbejdsmiljø og sikkerhed.


På møder i arbejdsmiljøorganisationen har der været fokus på, at 3-meter reglen også handler om det psykiske arbejdsmiljø, og at reglen skal bruges året rundt og ikke kun være en kampagne én gang om året. Arbejdsmiljøorganisationen har drøftet, at det kan være relevant at se på, om der er tilstrækkeligt med fokus på brug af reglen, når det gælder psykisk arbejdsmiljø. Det kunne fx gøres i forbindelse med den regionale 3 meter kampagne i 2024.


På den baggrund lægges der op, at HMU drøfter, hvad der kan udfordre og hvad, der kan gøre det let at anvende 3-meter reglen i praksis for medarbejdere og ledere, og om HMU, LMU og arbejdsmiljøgrupper kan understøtte afdelingerne i brugen af 3-meter reglen for at forbedre det psykiske arbejdsmiljø.


Punktet bliver indledt med et kort oplæg om 3-meter reglen, herefter er der gruppedrøftelser og fælles opsamling og beslutninger.

Beslutning

FDL fortæller, at formålet med punktet er at få HMU's tanker og idéer til, hvordan både HMU og LMU'erne kan bruge 3-meterreglen som en del af arbejdet med det psykiske arbejdsmiljø.

3-meterreglen og de 4 arbejdsmiljøværdier er baseret på, at der er en åben og respektfuld kommunikation. For at lykkes med dette skal vi have psykologisk sikkerhed, hvor det er trygt og velkomment med konstruktiv kritik, feedback og muligheden for at sige fra. Hvis 3-meterreglen skal fungere uanset emnet, så skal der være psykologisk tryghed til, at det bliver taget godt imod, når man bruger reglen.


Et godt arbejdsmiljø er et samarbejde mellem ledere og medarbejdere. Det kræver en fælles indsats og en kultur, der løbende vedligeholdes.


Drøftelse på mødet

  • Dér, hvor det er svært at bruge 3-meterreglen, er hvor det er konfliktfyldt og/eller personligt. Vi skal ikke bare snakke om det, men måske prøve at lave nogle "træninger" af det: Cases (hvordan kan man gribe denne situation an).
  • 3-meterreglen kan give rygstøtte til, at man får taget de vanskelige dialoger.
  • Lommekort om feedback. Teamtalk.
  • Det giver god mening at sætte fokus på i uge 3, herunder på, at vi er hinandens arbejdsmiljø og har et fælles ansvar.
  • Løbende fokus på 3-meterreglen. Én uge er ikke nok.
  • Forslag om at 3-meterreglen som emne til temadag i AMO.


Beslutning: HMU finder emnet oplagt til den regionale 3-meter kampagne i uge 3 2024, samt som emne til temadag i arbejdsmiljøorganisationen, herunder sættes fokus på de steder, hvor det opleves særligt vanskeligt at sætte 3-meterreglen i spil (det relationelle/personlige). HMU foreslår desuden, at man indtænker 3-meterreglen i arbejdet med TULE/APV.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-2-23

11. Eventuelt og kommunikation fra mødet (10 minutter)

Administrationen indstiller,

at HMU drøfter emner til eventuelt.
at HMU beslutter, hvilke emner, der skal kommunikeres fra mødet.

Beslutning

Emner til eventuelt:

  • TULE resultaterne udsendes til ledelserne én af de nærmeste dage. HMU er inviteret til orientering om hospitalsresultatet tirsdag den 31. oktober.
  • Der pågår en afklaring af DSR mandatet i RMU, der bliver ledigt, når NJN tiltræder som kredsnæstformand i DSR. En opgave for medarbejdersiden.


Formandskabet takker sygeplejerske og FTR Niels Jørgen Nielsen for samarbejdet i HMU og ønsker ham held og lykke i sit nye hverv.


Kommunikation fra mødet:

  • Den økonomiske situation: HMU har fået en orientering om status på den økonomiske situation, herunder den regionale og interne spareplan for 2024. HMU har en opmærksomhed på betydningen for personalet.
  • Kvalificeret ansættelsesstop og stop af kursusaktivitet: Der pågår høring i RMU vedrørende indførelse af et kvalificeret ansættelsesstop til udgangen af marts 2024 samt stop for ikke-obligatorisk kursusaktivitet til udgangen af august 2024. Når tiltagene er endeligt besluttet, meldes der ud i ledelsessystemet.
  • Uniformssortiment: Der er nedsat en arbejdsgruppe med bred medarbejderrepræsentation med henblik på at udvælge uniformssortiment og principper for brug af sortimentet. Dette sker i kølvandet på en henvendelse fra MidtVask, der vurderer, at de nuværende uniformer er ved at være for slidte til fortsat brug.
  • Syvpunktsplanen i Region Mditjylland: HMU har en opmærksomhed på, at der er den rette psykologiske tryghed og MED-samarbejde til, at medarbejdere og ledere føler sig trygge i at gå til deres ledelse, hvis de oplever noget patientkritisk.
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-00-2-23

12. Kommende møder

Sagsfremstilling

Næste ordinære møde i HMU afholdes den 7. december 2023, og her vil en repræsentant fra ledersiden være ordstyrer.


Der er indkaldt til ekstraordinært HMU den 14. november 2023.


Punkter til kommende møder:

  • Opfølgning på HMU døgnseminar (psykisk arbejdsmiljø)
  • Undersøgelser blandt seniore og deltidsansatte i RM marts 2023

Beslutning

Der indkaldes desuden til ekstraordinært HMU den 6. november vedrørende den interne spareplan.

Tilbage til toppen

Kontakt

Marie Kjær Sørensen
Tlf. +45 78 42 50 86
E-mail: Marie.Soerensen@horsens.rm.dk