10.04.22

I løbet af i år tager vi hul på et projekt, som vil blive omtalt som NDIS-projektet - Ny Digital IdentitetsStruktur. Projektet omfatter bl.a. nyt medarbejderkort og en kortlæser, som skal øge sikkerheden omkring login.

Som medarbejder vil du opleve at skulle logge ind på en computer og i it-systemer på en ny måde i løbet af 2022.

Det første, du vil opleve, er udstedelse af nye medarbejderkort i løbet af 2. kvartal, 2022. Til en start skal du ikke gøre noget anderledes, idet medarbejderkortet kan bruges som vanligt. I slutningen af 2022 vil medarbejderkortet dog træde i kraft som to-faktor loginmiddel til computere og systemer.

Det nye bliver måden hvorpå, du fremover skal logge ind på computeren og i it-systemer. Fremover skal du logge ind på en computer og i it-systemer med det nye medarbejderkort via en kortlæser.

Medarbejderkortet skal holdes henover en kortlæser, der er forbundet til computeren, hvorefter der skal indtastes en adgangskode på computeren. Medarbejderkortet vil syne identisk med det, der er i dag, dog vil det have en chip indbygget i sig, som skal bruges til at logge ind med. Chippen er bundet op på MitID og fortæller, hvem du er og hvilke adgange du skal have.

Kortlæseren skal tilsluttes computeren, men efterhånden som regionen indkøber nye computere, vil kortlæseren være indbygget i selve computeren og de eksterne kortlæsere kan udfases.

Hvornår får det betydning for mig?

Foreløbig tidsplan. Der tages højde for, at IT kan ændre tidsplanen for ibrugtagning.

1. Nyt medarbejderkort:

I løbet af foråret 2022 skal du have et nyt medarbejderkort med en chip i, som kortlæseren kan aflæse. Udover de adgange, du i dag har med medarbejderkortet (adgangsdøre, kantinebetaling), vil du også kunne logge på it-systemer og computere med det nye kort. Udskiftningen sker afdelingsvis, og du vil få nærmere information af din afdelingsledelse.

2. Kortlæsere tilsluttes alle computere:

I løbet af foråret og sommeren 2022 vil alle husets computere få tilsluttet en ekstern kortlæser, som skal bruges sammen med det nye medarbejderkort for login. Selvom kortlæseren er tilsluttet computeren, skal du fortsat logge ind som du plejer med dit regions- ID og adgangskode.

3. Nyt logon:

August 2022, klinikere overgår til ny måde at logge på med medarbejderkort og kortlæser.

Oktober 2022, administrativt personale overgår til ny måde at logge på med medarbejderkort og kortlæser.

Baggrund – hvorfor?

EU skærper kravene til digital identitetssikring for at imødekomme et stigende antal digitale trusler og risici. Det vil sige, at måden hvorpå "jeg kan bevise, at jeg er mig, digitalt, når jeg benytter en digital service" skal styrkes.

Derfor erstattes NemID af MitID i løbet af 2021 og 2022. Det gør det, fordi de digitale løsninger skal være sikre og kunne følge med udviklingen.

MitID lever op til de nyeste standarder for sikkerhed, så vi også i fremtiden kan færdes trygt på nettet. MitID er dit kommende bevis for, hvem du er, når du logger ind, godkender handlinger eller har brug for at skrive under digitalt. På samme måde får MitID en afgørende rolle, når vi fremover skal identificere os i forbindelse med login på it-systemerne.

Fremover vil det være utilstrækkeligt at logge ind i et it-system med kun brugernavn og adgangskode - da det kun udgør én faktor. Der skal i fremtiden være to faktorer fra to ud af tre forskellige kategorier.

I Region Midtjylland vil man fremadrettet komme til at anvende følgende kategorier til login: noget man har (medarbejderkortet) med noget man ved (en adgangskode). 

Læs mere om projektet og se en kort film på 1 minut om, hvordan login med kort og kortlæser foregår:

Gå ind på adressen øverst på siden for at se videoen.